Volvo doet niet aan korte termijn planning. Auto’s worden er weliswaar niet voor de eeuwigheid gemaakt (ook in Zweden moet de schoorsteen blijven roken), maar het komt er verdraaid dicht bij in de buurt. Neem de vorige XC90, die maar liefst dertien jaar in productie bleef. Eind vorig jaar verscheen eindelijk zijn opvolger, die in alle opzichten de bakens verzet.
Door Ewoud Hallebeek
Om te beginnen de lengte. Waar ‘downsizing’ vandaag de dag het toverwoord is, is de XC90 vijftien centimeter gegroeid. Daar staat tegenover dat de nieuweling een kleine 200 kg lichter is dan zijn voorganger en dat de extra lengte nagenoeg geheel ten goede is gekomen aan de passagiersruimte. Maar de innemende bescheidenheid, die de vorige XC90 zo kenmerkte, is er wel vanaf. Er staat nu simpelweg een hele grote SUV. Op het intimiderende af. Daar doet het prachtige, tijdloze design niets aan af.
Opmerkelijk genoeg nemen maar weinig omstanders er aanstoot aan. Word je in een Audi Q7 of BMW X5 nogal eens geconfronteerd met afkeurende blikken, in de XC90 vielen ons vooral opgestoken duimen en instemmend geknik ten deel. Een imago-kwestie, net wat u zegt, maar het verschil in benadering is op zijn minst opvallend te noemen. Overigens, mocht u – net als wij – de zwaar verchroomde grille wat teveel van het goede vinden: hij is er ook in het zwart.
En over opvallend gesproken: de tijd dat je bij de XC90 kon kiezen uit vijf-, zes- of zelfs achtcilinders, ligt definitief achter ons, ofschoon de typeaanduiding opgewekt anders suggereert. Of je nu voor benzine of diesel opteert, in alle gevallen ligt er een geblazen tweeliter viercilinder in het vooronder. Een achttraps automatische versnellingsbak is standaard, evenals vierwielaandrijving (uitgezonderd de D4). Benadrukken andere merken gretig de – al dan niet vermeende – avontuurlijke terreinvaardigheid van hun SUV’s, Volvo kent haar pappenheimers en stelt met onderkoelde vanzelfsprekendheid dat vierwielaandrijving vooral de veiligheid dient. En daar is geen speld tussen te krijgen.
De XC90 komt in twee benzine- en twee dieselmotoren. Om met de laatste te beginnen: de (voorwielaangedreven) D4 levert 190 pk en 400 Nm, goed voor een topsnelheid van 205 km/u en de sprint van 0 tot 100 km/u in 9,2 seconden. Wie dat te traag vindt, neme de D5 AWD. Die levert 225 pk en 470 Nm, doet het standaardsprintje in 7,8 seconden en verliest pas bij 220 km/u de strijd met de luchtweerstand. Geen grensverleggende waarden, maar een brandstofverbruik van 1:19 (aldus Volvo) moet ergens vandaan komen.
Als benzine-instapper fungeert de T5 AWD (254 pk, 350 Nm, 8,2 sec, 215 km/u), maar met de T8 Twin Engine AWD geeft Volvo pas écht haar visitekaartje af. Het tweeliter turbobenzineblok levert – dankzij de extra mechanische compressor – niet minder dan 320 pk en drijft de voorwielen aan. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van 87 pk, waarmee het totale vermogen uitkomt op een bepaald indrukwekkende 407 pk (640 Nm). Al even indrukwekkend zijn de prestaties: 0-100 in 5,6 seconden, topsnelheid 230 km/u. En dat bij een leeggewicht van 2.221 kg. Volgens Volvo heeft deze plug-in-hybride een gemiddeld brandstofverbruik van 1:50. Gekkigheid natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat hij als enige XC90 in de 15%-bijtellingscategorie valt.
Het interieur is een toonbeeld van modern Scandinavisch design: strakke vormgeving, natuurlijke materialen (hout, leer en prachtig aluminium zover het oog reikt) en een onberispelijke afwerking. Het enige dat afbreuk doet aan het algehele verwengevoel, zijn de stroken goedkoop hard plastic aan de zijkant van de tunnelconsole. Onbegrijpelijk.
En, eerlijk is eerlijk, het motorgeluid helpt ook niet mee. Wij reden met de T5 en het roffeltje dat die viercilinder voortbrengt, stemt zonder meer treurig. Bij een auto van dit statuur hoort gewoon het volle, rijke geluid van (tenminste) een zescilinder. Maar goed, eenmaal op snelheid verdwijnen dat soort gedachten al snel naar de achtergrond en geniet u van de weldadige fauteuils (de XC90 is overigens altijd een zevenzitter) en het prachtig dashboard waarvan zo’n beetje alle knoppen schitteren door afwezigheid.
Alles wat ook maar bij benadering elektronisch kan worden aangestuurd (en dat is in de XC90 heel veel), wordt bediend middels het rechtop staande 12-inch touchscreen in het midden van het dashboard. Werkt het? Ja en nee. De bediening is dermate eenvoudig en intuïtief, dat Volvo hiermee zonder enige twijfel de nieuwe standaard heeft gedefinieerd.
Maar al rijdend is het knap lastig, om niet te zeggen onmogelijk, om op de tast de juiste input te geven. In de praktijk leidt het meer af dan je eigenlijk zou willen, en dan is het toch een merkwaardig verschijnsel dat je € 180 aan de broek krijgt als je vijf seconden met je telefoon bezig bent, maar dat je wel ongestraft vijf minuten op je ingebouwde iPad mag tikken en swipen teneinde de stoelverwarming een halve graad bij te stellen. Waarbij we dan meteen aantekenen dat dit niet een typisch Volvo-kenmerk is, maar voor alle premiummerken geldt. Mogen we u trouwens dringend het optionele Bowers & Wilkins audiosysteem (1.400 Watt, 19 speakers) aanbevelen? Dat vergt een investering van maar liefst € 3.330, maar geloof ons: uw favoriete muziek klonk nog nooit zo mooi.
Ook op het gebied van veiligheid – noblesse oblige – verzet de nieuwe XC90 de piketpaaltjes. Run Off-Road Protection herkent wanneer u van de weg raakt, spant de gordels en zet de stoel schrap om de klap op te vangen. Brake At Intersection Capability activeert de remmen als u bij het afslaan een tegenligger over het hoofd ziet. Cross Traffic Alert waarschuwt voor achterop komende auto’s en voetgangers als u achteruit een parkeerplaats verlaat. City Safety detecteert een dreigende aanrijding met een voorligger of overstekende voetganger en remt zo nodig zelf. Het BLIS-radarsysteem heft de dode hoek op, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat te denken bijvoorbeeld van de Red Key, waarmee de topsnelheid van de auto wordt begrensd op 120 km/u en de adaptieve cruise control op de grootst mogelijke afstand wordt ingesteld? Ideaal wanneer u uw dure bezit met gespeeld vertrouwen meegeeft aan uw 18-jarige zoon.
En dan te bedenken dat dit nog maar het topje van de spreekwoordelijke ijsberg is. Koppel dat aan een prima wegligging waarbij comfort met hoofdletters wordt gespeld, en het moge duidelijk zijn dat de nieuwe XC90 in alle opzichten een verbluffende auto is.
De XC90 is verkrijgbaar vanaf € 70.995. Leasen is mogelijk vanaf € 1.065 per maand.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.