Stel: u bent in de markt voor een nieuwe auto. Dient u dan te opteren voor het nieuwste van het nieuwste, of is een ‘uitlopend model’ wellicht een even zo verstandige keuze? Advocatie nam de proef op de som met de populaire Volvo V60, die op de nominatie staat vervangen te worden.
Door Ewoud Hallebeek
Of nou ja, ‘op de nominatie’, zó stellig wilde de persvoorlichter het nu ook weer niet verwoorden, maar neem van ons aan: in 2018 staat de geheel vernieuwde V60 in de showroom. Volvo houdt nog geheim hoe de nieuweling eruit gaat zien, maar kijk door uw oogharen naar de onlangs geïntroduceerde XC60, en u heeft een idee. Bovendien maken de Zweden het ons niet al te moeilijk, qua voorspellingen, want als het actiemodel Polar zijn intrede doet, weet iedere Volvist dat het einde in zicht is. En laat de V60 nu alleen nog maar verkrijgbaar zijn als Polar Edition… De vraag is dan: koopt u daar een fijne auto aan, of kunt u beter wachten op de opvolger? Behoort u tot de groep der early adopters, dan is het antwoord eenvoudig genoeg. Maar wat nu als u wat minder statusgevoelig bent?
Voordeel is dat een ‘oude’ (alles is relatief) Volvo een onmiskenbare charme heeft, zonder het foute en/of armoedige imago dat zo vaak kleeft aan een willekeurig op leeftijd zijnd Duits merk. Anders gezegd: ook met de huidige V60 kunt u zich met goed fatsoen tot in lengte van jaren bij zakelijke relaties vertonen. En u mag het met ons oneens zijn, maar wat ons betreft heeft de V60 nog niets aan frisheid ingeboet. Hij mag dan inmiddels zeven jaar oud zijn, maar de verhoudingen zijn precies raak en het Zweeds-onderkoelde design geeft de auto een ingetogen sportiviteit, zeker met een paar mooie 18- of 19-inch wielen.
Die sportieve lijnvoering heeft ook een nadeel: met een inhoud van 430 liter is de bagageruimte van de V60 de kleinste in zijn klasse. De BMW 3 Touring huisvest 495 liter en de Audi A4 Avant zelfs 505, maar die auto’s zijn vijf tot zes jaar nieuwer en dat betaalt zich érgens terug. Anderzijds: dankzij de vlakke laadvloer en de ruime toegang is de kofferruimte van de V60 wel volledig bruikbaar en geloof ons, 430 liter is genoeg voor een gemiddelde zomervakantie met het hele gezin. Zo niet: voor 5 euro per dag huurt u een hagelnieuwe dakkoffer. We bedoelen maar.
Het interieur kan echter niet verbloemen dat de V60 niet meer de jongste is. De stoelen zitten fantastisch (ook na een rit van 1.000 km), de gebruikte materialen zijn fraai (echt leer en aluminium), de standaarduitrusting (inclusief volledig instelbaar digitaal dashboard) laat weinig te wensen over en het premiumgevoel is onmiskenbaar aanwezig, maar modernere soortgenoten bieden meer bewegingsruimte, hebben fijner aanvoelende kunststoffen en – bovenal – een groter en eigentijdser multimedia-scherm. Het display in de V60 meet 7 inch en heeft geen touchscreen bediening, en daaraan merk je dat de tijd niet heeft stilgestaan. Aan de software en de graphics mankeert echter niets, terwijl knopbediening eigenlijk minstens zo prettig is, zo ondervonden wij (verwend als we zijn) enigszins tot onze eigen verbazing. En zeven jaar oud of niet, de V60 is voorzien van alle hedendaagse veiligheidsvoorzieningen. Het blijft immers een Volvo.
De V60 is leverbaar met vier benzinemotoren (met vermogens van 122 tot 306 pk) en vier diesels (120 – 225 pk). Daarnaast zijn er nog twee vierwielaangedreven plug-in hybrids, die een dieselkrachtbron combineren met een elektromotor. En waarmee je in zes seconden op de 100 zit, maar dit vanzelfsprekend geheel terzijde. Wij reden de 190 pk-sterke T4 (300 Nm, 0-100 km/u in 7,3 seconden, topsnelheid 225 km/u). Daarmee bent u adequaat gemotoriseerd, maar houd er rekening mee dat de (optionele) zestraps Geartronic automaat niet de snelst reagerende in zijn soort is (ook niet in de sportstand), hetgeen bij vlagen afbreuk doet aan het rijplezier. Dat geldt overigens ook voor het uitlaatgeluid, dat wel een wat sportievere brom had mogen voortbrengen. Temeer omdat het onderstel een assertieve rijstijl geenszins in de weg staat. De stuurinrichting heeft veel gevoel en het weggedrag is verrassend neutraal, met nauwelijks onderstuur.
Zoals gezegd is de V60 uitsluitend nog als Polar, Polar+, of Polar+ Dynamic verkrijgbaar. De eerste uitvoering omvat City Safety (remingreep bij plotselinge obstakels), LED-dagrijverlichting, Park Assist achter, 16- (diesel) of 17-inch (benzine) lichtmetalen wielen, Sensus Connect (o.a. een ‘high performance’ audiosysteem) en het uitgebreide Sensus navigatiesysteem. Polar+ voegt daar onder meer Volvo On Call (o.a. eigen WiFi-hotspot) aan toe, evenals de mogelijkheid om uw agenda te uploaden (waarna het navigatiesysteem zelf alvast de routes programmeert), verwarmde ruitensproeiers en voorstoelen, en Dual Xenon met adaptieve bochtverlichting en koplampsproeiers. De Polar+ Dynamic kenmerkt zich door hoogglanszwarte raamlijsten en grille, leren sportstoelen en een dubbele uitlaat.
De Volvo V60 Polar is verkrijgbaar vanaf € 35.995 (vier- tot vijfduizend euro minder dan de Duitse concurrentie), de Polar+ en Polar+ Dynamic vanaf € 38.495. Volgens Volvo bedraagt het prijsvoordeel al met al ruim € 8.000,- en dan zouden wij het wel weten. Wij durven er heel wat onder te verwedden dat aan het eind van het jaar de Volvo-dealer u een buitengewoon aantrekkelijk aanbod wil doen. Dat er dan een nieuwe V60 op de deur staat te kloppen, zou ons worst zijn. Per slot van rekening is leeftijd niets meer dan een getal.