In 2008 presenteerde Volkswagen de fraaie Passat CC, wat VW-lingo is voor Comfort Coupé. Vier jaar later kreeg de auto een facelift en ging hij opeens door het leven als Volkswagen CC. Hoe mooi ook, de CC wist zich niet te ontdoen van zijn burgerlijke Passat-nestgeur en werd dientengevolge nauwelijks verkocht. In 2014 verdween hij dan ook geruisloos van het toneel. Maar nu is er een opvolger, waarbij VW wenst te benadrukken dat de Arteon absoluut niets (!) met de Passat te maken heeft.
Door Ewoud Hallebeek
Onzin natuurlijk, want de Arteon deelt wel degelijk zijn genen met ’s lands bekendste vertegenwoordigerssedan. Kijk alleen maar naar het dashboard, dat volkomen identiek is. Toch moeten we het de Wolfsburgers nageven dat ze zich er niet met een jantje-van-leiden vanaf hebben gemaakt. Was de CC niets meer dan een wat afgevlakte Passat, de Arteon heeft serieus afwijkende maten. Hij is langer (9,5 cm, met dank aan de 5 cm toegenomen wielbasis), breder (3,9 cm) en lager (3,4 cm) dan een Passat. Combineer dat met een gedurfde en agressieve vormgeving, en het moge duidelijk zijn dat hier een auto staat die door niemand zal worden verward met zijn leasefavoriete broertje.
De Arteon heeft één simpele taak: Volkswagen meer aanzien geven en aldus potentieel gegadigden voor een BMW 4-serie Gran Coupé of een Audi A5 Sportback naar de VW-showroom te lokken. Waarbij u dan ook aan de duurdere uitvoeringen van de Opel Insignia Grand Sport, de binnenkort te verschijnen nieuwe Volvo S60 en – met een beetje goede wil – zelfs de Jaguar XF mag denken. Een breed pallet, om het maar eens zo te stellen.
Overigens is de naam Arteon een samenstelling van ‘art’ (kunst) en het verder nietszeggende ‘eon’. Het klinkt lekker en heeft een zekere connotatie met de inmiddels ter ziele gegane Phaeton. Minstens zo belangrijk is echter dat het naadloos aansluit op de in 2016 geïntroduceerde, uitsluitend voor de Chinese markt bedoelde Phideon. Want China is afzettechnisch nog altijd het Beloofde Land.
De Arteon is uitsluitend leverbaar met viercilinders: drie benzinemotoren (150, 190 en 280 pk) en drie diesels (150, 190 en 240 pk). Met uitzondering van de goedkoopste benzine en diesel – die een handgeschakelde zesbak hebben – zijn ze allemaal af-fabriek voorzien van een zeventraps DSG-automaat. De topversies hebben daarnaast 4Motion vierwielaandrijving.
Wij reden de 280 pk sterke 2.0 TSI 4Motion Business R. In Oryx White Pearl (meerprijs € 1.469). En hoewel wij over het algemeen geen liefhebbers van wit zijn, om over parelmoer nog maar te zwijgen, moet gezegd worden dat het de Arteon fantastisch staat. Zeker in combinatie met de subtiele zwarte achterklepspoiler (€ 619), het enorme glazen schuifdak (onderdeel van het Advance-pakket à € 1.575), de donkere achterramen (standaard voor de Business R) en de 19-inch wielen (met € 570 opvallend vriendelijk geprijsd).
En wij waren niet de enigen. Overal waar wij de auto parkeerden, maakten mensen ons deelgenoot van hun bewondering. Kom daar maar eens om bij een Passat. En over de wielen gesproken: VW claimt het onderstel te hebben afgestemd op 20-inch. Even los van het feit dat het dan best vreemd is om hem standaard op 17- of 18-inch de fabriek uit te sturen, betwijfelen wij ten zeerste of 20-inch een verbetering is. Wij durven de stelling wel aan dat 19-inch het ideale compromis is tussen comfort, wegligging en visuele impact. Overigens zouden wij ook altijd opteren voor de al ter sprake gekomen Business R-uitvoering. Dat vergt een extra investering van een kleine duizend euro, maar daarvoor krijgt u onder meer dikkere bumpers, een adaptief onderstel (Dynamic Chassis Control) en een elektronisch sperdifferentieel. Een koopje.
Een tweeliter turbo met 280 pk klinkt op papier als een begerenswaardige reis- en speelgenoot, maar in de Arteon voelt het toch een beetje ondermaats. Aan de prestaties ligt het niet: een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,6 seconden volstaat over het algemeen ruimschoots, terwijl de topsnelheid van 250 km/u vooral van academische waarde is. Het motorblok is soepel, heeft meer dan voldoende trekkracht en produceert in de Sport-stand een aangenaam (zij het kunstmatig, want via de speakers) assertief geluid.
Punt is: de auto vraagt en verdient méér. Het 4Motion-onderstel, samen met het sperdifferentieel en de fijne besturing, laat heel veel toe, veel meer dan de 2.0 TSI levert. Dat mag u als een groot compliment lezen, maar bij ons knaagde vooral het gemis van een romige zescilinder, die het GT-karakter van de auto zou vervolmaken. Als we de geruchten mogen geloven, test Volkswagen op dit moment een Arteon met een 400 pk sterke 3.0 VR6 turbo onder de motorkap. Als die motorisering komt (hetgeen nog helemaal niet zeker is), zou dat zomaar de ultieme uitvoering kunnen zijn. Overigens belooft Volkswagen voor de door ons gereden uitvoering een gemiddeld verbruik van 1 op 13,7. Wij kwamen uit op 1:10,6.
Het interieur is fraai, met mooie materialen en een voorbeeldige afwerking, maar – eerlijk is eerlijk – ook wat gewoontjes. Wat dan weer vreemd dissoneert met het opvallende uiterlijk. Binnenin heb je simpelweg niet het gevoel in iets bijzonders te zitten en dat valt dan toch een beetje tegen. De vele ‘loze’ knoppen rondom de versnellingspook helpen daarbij ook niet echt. Gelukkig compenseert de Arteon dat met zeeën van binnenruimte, zowel voor- als achterin. Ook de bagageruimte is met 563 liter (met neergeklapte achterbank zelfs 1.557) ronduit riant te noemen.
Bepaald indrukwekkend zijn de innovatieve rij-assistenten. Dat er adaptieve cruise control op zit, waarmee u op een vooraf ingestelde afstand van uw voorligger blijft, is vandaag de dag vanzelfsprekend. Predictive Cruise Control doet daar nog een schepje bovenop. De Arteon remt automatisch af tot de geldende snelheidslimiet en berekent, aan de hand van het GPS, zelf de ideale snelheid om naderende bochten, afritten en kruisingen te nemen. U hoeft alleen maar aan het stuurwiel te draaien, de elektronica doet de rest. Zelfs de koplampen werken samen met het navigatiesysteem en schijnen al om de hoek voordat u heeft ingestuurd.
Nog meer? Wat dacht u van Emergency en Side Assist? Die nemen de controle over als er geen activiteit van de bestuurder wordt geregistreerd (denk aan een medische noodsituatie) en sturen de auto zelf naar de vluchtstrook om hem daar stil te zetten en de omgeving te waarschuwen. Ten slotte zorgt Lane Assist ervoor dat u netjes binnen de lijntjes kleurt. Je kunt het geen autonoom rijden noemen, maar het komt er verdraaid dicht bij in de buurt.
De Volkswagen Arteon is verkrijgbaar vanaf € 40.251. Dat is € 2.200 méér dan een gelijkgemotoriseerde Passat. Maar zelfs de Arteon-instapper (de 1.5 TSI met 150 pk) heeft al lichtmetalen wielen, Climatronic, adaptieve cruise control, LED-verlichting, Lane Assist, parkeersensoren voor en achter, anti-botsvoorzieningen en een uitgebreid multimediasysteem met online diensten. Bestel dat op een gewone Passat en het prijsverschil valt ineens in het voordeel van Arteon uit. Dat leidt dan tot de hamvraag: waarom zou je nog een Passat willen?