Een notaris is door de Kamer van Toezicht van Amsterdam in twee verschillende zaken geschorst voor een week, omdat hij totaal niet reageerde op verzoeken van cliënten. Eerder werd hij al voor hetzelfde vergrijp berispt, maar nu is het genoeg, aldus de tuchtrechter. “De kamer maakt zich ernstig zorgen over de wijze waarop de notaris communiceert en de mogelijke gevolgen daarvan, zoals benadeling van belanghebbenden en derden.”
De klager in de eerste zaak wilde dat hij een afstandverklaring inzake pensioen van de notaris zou krijgen. Een medewerker van het notariskantoor liet aan klager weten dat aan de afstandverklaring geen kosten waren verbonden, en dat hij voor verdere vragen terecht kon bij de notaris. Die reageerde vervolgens nergens op, ook niet op pogingen van de KNB om te bemiddelen.
Bij de kamer van toezicht verklaart de notaris dat hij inderdaad steken heeft laten vallen. “Hij heeft erkend dat hij de zaak niet zo ver had moeten laten komen, maar dat het voor hem lastig is om excuses te maken. Hij wil daarmee niet de indruk wekken dat hij er makkelijk mee weg wil komen. Hij heeft geen verweer gevoerd, aangezien hij meent dat klager gelijk heeft. Daarom heeft hij klager op de zitting toegezegd de afstandverklaring binnen één week gereed te hebben. Ook zal de notaris klager een schadevergoeding betalen.”
In de andere zaak zegt hij dat het werk inzake de afwikkeling van een nalatenschap “hem boven het hoofd is gegroeid en dat hij niet meer wist hoe hij de zaak moest oplossen”. “Hij heeft erkend dat het beter was geweest indien hij met klager over de voortgang had gecommuniceerd. De zaak was naar zijn idee vastgelopen omdat niet alle erfgenamen wat betreft de afwikkeling op één lijn zaten.”
De tuchtrechter is het echter zat. “De kamer heeft al eerder klachten behandeld tegen de notaris die betrekking hadden op gebrek aan communicatie aan de zijde van de notaris. Tweemaal is de notaris daarvoor een berisping opgelegd. De kamer heeft in de beslissing van 29 augustus 2006 bepaald dat zij er in de toekomst zwaar aan zou tillen indien zou blijken dat de notaris wederom stelselmatig niet reageert op pogingen om met hem in contact te komen.” Eén week schorsing per zaak.