Een notaris in het ressort Arnhem-Leeuwarden heeft een nalatenschap niet ‘zorgvuldig en voortvarend’ opgepakt. Een understatement: de erfgenamen wachten al bijna zes jaar op de afwikkeling. De procrastinerende notaris wordt twaalf weken geschorst.
De erflater in kwestie overleed plotseling in maart 2015. Met zijn ex-vrouw had hij vier kinderen, die volgens het wettelijk erfrecht recht hebben op zijn nalatenschap, en die zij ook beneficiair hebben aanvaard.
Vervolgens gaat het mis: de voormalige partner en de kinderen, de klagers in deze tuchtzaak, vinden dat de betrokken notaris onzorgvuldig is bij de afwikkeling van de nalatenschap, die vooral ‘onnodig lang’ duurt: inmiddels ruim zes jaar. Dit terwijl de notaris bij aanvang aangaf een jaar of anderhalf jaar nodig te hebben.
Waslijst aan fouten
De notaris heeft de kinderen en de ex-vrouw ‘vanaf het begin onvoldoende en onjuist geïnformeerd, waarbij de notaris haar toezeggingen en beloftes telkens niet nakomt’. De notaris is daarnaast slecht bereikbaar – er wordt laat of zelfs helemaal niet op e-mails gereageerd – en ze maakt een waslijst aan fouten bij de afwikkeling van het nalatenschap.
Zo zou de notaris de lijfrentepolis van de erflater bij Aegon oversluiten, zeggen de nabestaanden, maar zij ontvangen twee jaar later ineens per mail het verzoek dit binnen twee weken zelf te regelen. Ook maakt de notaris onder meer veelvuldig fouten in ‘de cijfermatige uitwerkingen van de verdeling tussen de erfgenamen, de aangiftes bij de belastingdienst en de toegezegde financiële compensatie voor de gemaakte fouten’.
Uit het dossier van de notaris blijkt dat zij te kampen had met privéomstandigheden en een hoge werkdruk, deels omdat een kandidaat-notaris onverwachts vertrok. Wel is ze de klagers tegemoetgekomen door kosten te compenseren – waar dus fouten in zijn gemaakt – en werkzaamheden kosteloos te verrichten. Ook heeft de notaris na de eerste klacht van de klagers bij de Geschillencommissie Notariaat, eind 2018, berouw getoond en enkele toezeggingen gedaan om de nalatenschap alsnog spoedig af te wikkelen. Deze afspraken kwam de notaris wederom niet na.
Vertrouwen beschadigd
Tijdens de tuchtzitting op 15 september erkent de notaris de aantijgingen grotendeels. Het geval lijfrente bij Aegon echter niet, waar de Kamer voor het Notariaat in meegaat: de notaris heeft ‘onbetwist aangevoerd’ dat zij na het overlijden van de erflater heeft aangegeven dat de ex-vrouw en kinderen het oversluiten zelf moesten regelen. De rest verklaart de kamer echter wel gegrond, waardoor ‘het vertrouwen in de notaris ernstig is beschadigd’.
Een tuchtrechtelijke sanctie is dan ook op zijn plaats, in dit geval een schorsing van twaalf weken. Hoewel de kamer het ‘aannemelijk acht’ dat de aangedragen omstandigheden een rol hebben gespeeld, mag dit niet ten koste gaan van de cliënten en de dienstverlening.
Bovendien onderneemt de notaris pas september 2020 stappen om ‘wezenlijke veranderingen in haar kantoororganisatie door te voeren’, terwijl die omstandigheden dateren van 2018. Tot slot heeft de notaris voldoende kansen gehad om haar fouten te herstellen, maar deze niet gegrepen en ‘onvoldoende blijk gegeven van verantwoordelijkheidsgevoel’ en zelfinzicht.