KNB-voorzitter Erna Kortlang haalde het al even aan in haar toespraak op de algemene ledenvergadering van afgelopen dinsdag: de marketingfratsen die notarissen momenteel toepassen om de klanten binnen te halen. Loungesets, gratis lunches, winterbanden en kinderwagens cadeau bij de diensten van de notaris. Wie biedt?
Dekker Notarissen uit Rhoon geeft meubilair kadobij de aanschaf van een huis: “Maar we bieden u nóg iets extra’s. Met het voorjaar en de zomer in aantocht, een kwaliteitsloungeset van Roobol Tuinmeubelen ter waarde van 785 euro cadeau bij elke overdracht, of een cadeaubon t.w.v. 500 euro.”
Inclusief Notaris van Van der Reijt en Reijenga Netwerk Notarissen uit ‘s-Heerenberg geeft een gratis lunch weg in het sjieke kasteel Bergh.
Valt dus eigenlijk wel mee. Makelaars doen al wat langer hun best om hun huizen aan de man te brengen. De koper van een Amsterdamse villa op IJburg krijgt een vliegtuig kado bij zijn nieuwe huis, meldde Het Parool vorige week.
Ook woningcorporaties halen trucs uit. De Amsterdamse woningcorporatie Alliantie startte een actie om haar koopwoningen aantrekkelijk te maken voor jongeren. Kopers krijgen bij de notariële overdracht van een koopwoning een bon ter waarde van zo’n 4.000 euro die bij een Apple-winkel is in te wisselen voor een laptop, beeldscherm, iPhone, software en externe geheugenschijf. (23 april 2009)