De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) kreeg – vergeleken met 2007 – in 2008 meer klachten binnen over (kandidaat-)notarissen. In de periode oktober 2007 tot dezelfde maand in 2008, ontving het bureau in totaal 242 klachten, een stijging van 19%. Het aantal klachten is daarmee ongeveer weer beland op het niveau van de jaren 2003-2006. Dat blijkt uit cijfers die dinsdag op de Algemene Ledenvergadering bekend werden gemaakt.
Met de afdeling mediation van de KNB zit het wel snor, de beroepsorganisatie was nog nooit zo actief met bemiddelingspogingen tussen partijen. Van de 242 klachten werden er twee op verzoek van de klager direct ter formele behandeling doorverwezen naar de Kamer van Toezicht.
In 152 gevallen bemiddelde de KNB tussen de partijen, waarvan er daarna toch nog eens zes bij de Kamer van Toezicht belandden. In de – via de KNB naar de Kamer van Toezicht doorverwezen zaken, (al dan niet na bemiddelingspoging) – is een stijging te zien: in 2006/2007 kwamen in totaal drie klachten bij de Kamer terecht, nu zijn dat er dus acht. De resterende 234 zaken kregen een einde (voor de KNB) omdat er van de zijde van de klager niets meer werd vernomen, ofwel omdat de klacht werd ingetrokken.
De meeste klachten (130) hebben gewoontegetrouw betrekking op het personen- en familierecht, 54% van het totaal, met name bij de afwikkeling van nalatenschappen. Daarna volgt het registergoederenrecht, met 95 klachten, goed voor 39%. De resterende klachten hebben betrekking op het ondernemingsrecht en niet nader gespecificeerde gevallen.
Zaken die een klager rechtstreeks bij een Kamer van Toezicht aanhangig maakt, zijn niet meegenomen in de cijfers van de KNB. Ook kan het zijn dat een aantal van de eerder bij de KNB ingetrokken of onafgehandelde klachten daarna toch nog bij de Kamer van Toezicht is beland, zonder verdere tussenkomst van de beroepsorganisatie. (23 april 2009)