SRK Rechtsbijstand is naar de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam gestapt om het eigen voortbestaan te redden, meldt het kantoor in een persverklaring. Nationale Nederlanden (NN) en Aegon, nu nog de grootste klanten van SRK, besloten dit jaar om per 1 januari 2019 hun verzekeringsportefeuille weg te halen bij het kantoor. Alleen al NN is goed voor 70% van de omzet van SRK.
SRK zorgt voor rechtsbijstand aan de verzekerden van twaalf verzekeraars, van wie NN en Aegon verreweg de grootsten zijn. Het kantoor maakte de afgelopen zeven jaar een enorme groei door en heeft met circa zeventig advocaten in dienst een vermelding in de Top 50 van Advocatie. In totaal werken er 400 mensen.
NN besloot op 23 mei dit jaar echter om SRK per 1 januari 2019 te verlaten en om ‘de overeenkomst met betrekking tot de toekomstplannen van SRK niet na te komen,’ aldus het statement van SRK. ‘De opzegging vormt een directe bedreiging voor de continuïteit van SRK.’ Eind september zegde vervolgens ook Aegon het contract met SRK op, vanwege twijfels of SRK zonder NN als klant nog voldoende body heeft.
Volgens SRK hebben zowel NN als Aegon aangeboden om medewerkers mee te nemen naar een nieuwe rechtsbijstanduitvoerder. Wie deze nieuwe uitvoerder wordt, is nog onduidelijk. Volgens berichtgeving in het FD zijn NN en Aegon, via een stichting tevens mede-eigenaar van SRK, van plan om het kantoor te verkopen aan DAS of Arag. Dit zijn de rechtsbijstandverzekeraars waarnaar NN en Aegon zouden overstappen.
SRK-directeur Peter Leermakers spreekt in de krant van een ‘vijandige overname’: “We waren springlevend, maar we worden op deze manier doodgemaakt.” NN reageert niet inhoudelijk zolang de zaak onder de rechter is.
De Ondernemingskamer heeft donderdagmiddag een spoedzitting belegd over de zaak. SRK heeft de kamer gevraagd om de opzegging door NN en Aegon aan te houden ‘tot het moment dat duidelijk is of de opzegging rechtsgeldig is, dan wel het vertrek van NN en Aegon op ordentelijke wijze is geregeld’. Ook vraagt SRK de Ondernemingskamer om maatregelen te nemen ‘ter bescherming van de belangen van medewerkers en overige leden’.
Het kantoor zegt verder alles te doen om te voorkomen dat polishouders last krijgen van de ontstane situatie.