Het is bepaald geen nieuw verschijnsel: hoog op de poten staande brave middenklassers met rondom onverzettelijk ogende stukken zwart plastic. Denk aan de Volvo XC70, de Audi Allroad en de VW Alltrack, die met deze voorzieningen al decennia lang avontuur en off-road-capaciteiten suggereren.
Door Ewoud Hallebeek
Waarbij dan wel moet worden aangetekend dat voornoemde auto’s zijn voorzien van vierwielaandrijving, waardoor het toch niet helemaal ‘show but no go’ is. Onverharde bospaden en zanderige campingopgangen behoren daarmee immers zomaar tot potentieel overbrugbare hindernissen.
Eind 2012 stapte ook Peugeot in. Het nieuwe topmodel 508 (de opvolger van de 407) kon wel een stoere imagebuilder gebruiken, dacht men in Sochaux, dus waarom dan niet meteen alle registers opengetrokken? Zie daar de komst van de – houd u vast – 508 RXH 2.0 HDi HYbrid4 ETG6. Niet alleen uitgerust met de obligate matzwarte spatschermverbreders, dorpelbeschermers en bumperrandjes, maar vooral ook van modieuze hybridetechniek. Een tweeliter direct ingespoten common-rail turbodiesel (163 pk) voor de aandrijving van de voorwielen, een 37 pk elektromotor voor de achterwielen. Wel zo overzichtelijk.
Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en heeft de 508 net zijn eerste facelift achter de rug, waarbij met name het front volledig op de schop is gegaan. Wat ons betreft een hele verbetering. De achterkant is even anoniem als altijd, maar als geheel kunnen we van een geslaagd en smaakvol ontwerp spreken. En die RXH? Die heeft een goedkoper en eenvoudiger broertje gekregen. Want vierwielaandrijving en hybridetoestanden zijn weliswaar hartstikke leuk, maar de gemiddelde huisvader zit helemaal niet te wachten op zoveel vooruitstrevendheid. Die wil gewoon dat geinige uiterlijk, zonder verdere poespas.
Vandaar dus de voorwielaangedreven 2.0 BlueHDi 180 EAT6. Voorzien van het 180 pk-sterke turbodieselblok uit de 508 GT, waarmee de SW (de RXH is alleen als stationwagon verkrijgbaar) een topsnelheid heeft van 220 km/u en het standaardsprintje in 8,9 seconden afraffelt. Met dank aan de standaard automatische zesversnellingsbak (vandaar de letters EAT6 in de typeaanduiding) met flipperbediening achter het stuur. Die onder normale omstandigheden zijdezacht schakelt, maar bepaald niet foutloos is. Van een wat sportievere rijstijl raakt de automaat al snel de kluts kwijt, met onnavolgbare schakelmomenten tot gevolg, zodat zelfs de kleinste aanzet tot assertiviteit al binnen een paar minuten volledig is verdampt.
Spijtig, want het voortreffelijke onderstel laat verrassend veel toe. Nu is het echter een kwestie van rustig aan dan breekt het lijntje niet – comfortabel en ontspannen surfend op de koppelgolf van 400 Nm. Hetgeen zich dan weer vertaalt in een gunstig brandstofverbruik (volgens Peugeot gemiddeld 1 op 21,7, maar 1 op 15 komt dichter bij de waarheid), en daar wordt die gemiddelde huisvader toch vrolijker van dan van het schoonvegen van een uitdagend dijkje.
Over comfort gesproken: wie meent dat Franse auto’s deinerige types zijn met fauteuils als Fat Boy-zitzakken, moeten we teleurstellen. Heden ten dage zijn ook Fransen ‘Duits hard’, zoals de markt nu eenmaal voorschrijft. En daar is niets op tegen, ofschoon het wel enig afbreuk doet aan de herkenbaarheid der zaken. Wie zich geblinddoekt in de 508 RXH laat zakken, zou zomaar kunnen denken in een Audi te zitten. De gebruikte materialen en de algehele afwerking zijn wellicht niet helemaal van premiumniveau, maar het komt er verdraaid dicht bij in de buurt.
De standaarduitrusting doet ook al geen afbreuk aan het algeheel welbevinden. Wij reden de voordelige Blue Lease-uitvoering en die heeft af-fabriek 18-inch lichtmetalen wielen, 7-inch touch screen met navigatie, head-up display, keyless entry, stop/start, cruise control, gescheiden climate control, achteruitrijcamera, verwarmde halflederen bekleding, regen- en lichtsensoren, dodehoek-assistentie en een panoramadak. Voor € 45.630 voorwaar een interessante propositie. Onze testauto was bovendien voorzien van LED-koplampen (€ 1.150) en de sublieme DAB-radio met JBL soundsystem (€ 850), en dan is er eigenlijk niet zoveel meer te wensen.
Nu ja, aan sommige details merk je dat de 508 niet meer tot de jongsten behoort. Zo is er geen enkele aflegmogelijkheid voor je telefoon, zijn de graphics van het navigatiesysteem niet meer van deze tijd en ontbreken moderne veiligheidssystemen als adaptieve cruise control en actieve rijbaanassistentie en kun je vallen over een B-stijl waarachter complete vrachtwagens verdwijnen en het nadrukkelijke dieselgenagel bij stationair toerental (ondanks de geïsoleerde vooruit), maar dan doe je de auto schromelijk tekort. De 508 RXH is namelijk een heerlijke lange afstands-machine met een boven iedere twijfel verheven imago. Werkelijk niemand neemt er aanstoot aan. Kom daar maar eens om bij Duitsers.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.