Als het om de zorgplicht gaat, is alert zijn belangrijk. Wat speelt er en worden belangen goed in het oog gehouden? Het volgen van ontwikkelingen in wet- en regelgeving en in de jurisprudentie is essentieel volgens Noelle Wijnstekers, advocaat financieel recht én redacteur bij de Financial Law huB.
“Een puzzel is die zorgplicht zeker niet. Natuurlijk is het ingewikkeld, je moet weten wat er speelt, nauwkeurig zijn en altijd op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen. Maar houd je alles op een goede manier bij, dan valt het allemaal best mee. Ten opzichte van andere rechtsgebieden is het financieel recht wel wat complexer. ”Al zo’n twintig jaar adviseer ik financiële ondernemingen en procedeer ik voor ze. Dat kan heel breed zijn, maar meestal met de nadruk op gedragsregels. Zowel voor aanbieders van financiële producten en diensten als ondernemingen die bijvoorbeeld aandelen of obligaties aanbieden.”
Zo veel mogelijk tevreden klanten
“Blijven opletten is dus het devies als het gaat om de zorgplicht. Het is belangrijk dat je weet wat de regels zijn, wat er mee wordt bedoeld, wat de toezichthouder vindt en wat er gebeurt in de rechtspraak. Maar ook wat het doet met de klant. Daarom is het van groot belang om je als instelling, en dus ook als adviseur van de instelling, goed te verplaatsen in wat iets doet met een klant. Hoe beleeft de klant het? Komt de boodschap goed over en is het niet te ingewikkeld? Uiteindelijk is het doel om zo veel mogelijk producten te verkopen aan tevreden klanten. Klanten die écht willen dus. Geen gedoe. Juist daar speelt die zorgplicht een grote rol. En die rol blijft ook, gedurende de relatie. Natuurlijk verandert hij, maar hij houdt nooit op. In welke fase je ook zit, de zorgplicht speelt een rol. En natuurlijk kent iedereen wel globaal de regels. Maar het gaat erom dat je op de hoogte bent van het speelveld.”
Een rekbaar begrip
“De zorgplicht heeft juridisch gezien twee kanten. Publiekrechtelijk is natuurlijk van alles vastgelegd in de Wft. Maar civielrechtelijk is de zorgplicht een rekbaar begrip en is het allemaal wat flexibeler. Eigenlijk moet je de zorgplicht in dat kader vooral zien als kapstok. Een breed begrip dat toeziet op de zorg die iedere instelling moet hebben over hoe je met klanten omgaat, wat je met ze afspreekt en wat er gebeurt als het mis gaat. Zoals wanneer informatieverstrekking niet helder heeft plaatsgevonden of niet goed is afgestemd op de doelgroep. Wat dat betreft kun je als instelling niet ondubbelzinnig genoeg zijn. Zeker tegenwoordig in de online omgeving waar alles veel sneller en gemakkelijker lijkt te gaan, is dat des te belangrijker.”
Behoorlijk aangescherpt
“De recente twaalf (nu nog concept) principes voor de online keuzeomgeving die de AFM heeft opgesteld, bieden bijvoorbeeld enige houvast. Ze zorgen dat overal op dezelfde manier online wordt gehandeld in het belang van de klant, er voldoende tijd wordt geboden en dat de producten passend zijn. Het ligt in de lijn van eerdere onderzoeken en publicaties die de AFM de afgelopen jaren heeft gedaan op dit gebied.”
“Het inspringen op dat soort thema’s en vragen is ook exact wat de Financial Law huB doet. De regels rond toezicht zijn de afgelopen jaren behoorlijk aangescherpt en het wordt steeds belangrijker om goed beslagen ten ijs te komen. Ook in het civiele recht is en blijft discussie rond het schenden van de zorgplicht. Ook bij dat soort kwesties biedt de Financial Law huB soelaas. Als redacteur ben ik lid van de kernredactie. Ik denk mee over hoe de Financial Law huB moet worden vormgegeven. Erg interessant om eens vanuit een totaal andere invalshoek met mijn vak bezig te zijn en zo met elkaar een volwaardig systeem te creëren op het gebied van nationale en internationale wet- en regelgeving en guidance.”
Dit artikel is geschreven door Sanne van der Most.