Vijfliter V8 met compressor, 510 pk, 625 Nm, vierwielaandrijving, van 0 tot 100 in 5,3 seconden, topsnelheid 250 km/u. Een hitsige Italiaanse tweezitter? Nee hoor, een ‘doodnormale’ SUV met – desnoods – plek voor zeven inzittenden. Maak kennis met de nieuwe Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged.
Door Ewoud Hallebeek
Nou ja, doodnormaal, we hebben het hier wel over een auto met een vanafprijs van € 163.000,-. Maar je moet er wat voor over hebben om Mees en Claire een beetje leuk voor te kunnen rijden bij de Derde Daltonschool. Bovendien onderscheidt u zich ook nog eens van het gewone volk, dat zich dient te behelpen met – bijvoorbeeld – zoiets alledaags als een BMW X5, waarvan de duurste uitvoering begint bij een schamele € 130.000,-. ‘Wel willen, maar niet kunnen’, net wat u zegt.
Nee, dan deze V8 Sport. Voorwaar een indrukwekkende verschijning, niet in het minst door zijn hoogte van 1,78 meter. Twee centimeter meer dan genoemde X5, zodat er ook in fysiek opzicht sprake is van gepaste afstand tussen u en het burgervolk. Dat die hoogte ook zo zijn nadelen heeft – als u prijsstelt op uw vrouwelijke waardigheid dient u strakke kokerrokjes voortaan uit uw hoofd te zetten – en dat een handgreep op de A-stijl node gemist wordt, is een prijs die u glimlachend als vanzelfsprekend betaalt. Eenmaal gezeten op de – verwarmde én gekoelde – lederen fauteuils doen dat soort trivialiteiten er niet meer toe.
Het interieur ademt uit alle poriën pure luxe, inclusief de onvermijdelijke ‘gekkigheid’ die auto’s in deze prijsklasse zo typeert. Tienkleurige ‘ambianceverlichting’ bijvoorbeeld, zodat u, zoals Range Rover het zelf omschrijft, de mogelijkheid heeft de kleur van de interieurverlichting aan uw gemoedstoestand aan te passen. En wat te denken van een Dual View touchscreen op de middenconsole, waarmee u zicht heeft op het navigatiesysteem, terwijl uw passagier geniet van een speelfilm? Of van het volledig digitale dashboard, waarvan u zelf de getoonde informatie kunt samenstellen, of het 1.700 Watt Meridian audiosysteem met 23 speakers en 3D surround sound? Onzin? Zeker. Maar wel leuk.
Zijdezacht
En dan heeft u nog niet eens de startknop ingedrukt. Ga tot die kleine handeling over, en de omgeving vult zich met het geluid van een naderende onweersbui van Bijbelse proporties. De vijfliter V8 komt met donderend geraas tot leven (een Amerikaanse Nascar-racer is er niks bij) en staat met verhoogd stationair toerental vol ongeduld te blaffen en te grommen tot u de pook van de automatische versnellingsbak in D klikt. Dan komt de auto onmiddellijk tot rust, om u vervolgens zijdezacht naar de einder te katapulteren.
Want laat er geen misverstand over bestaan: 510 pk is veel, héél veel. Ook bij een auto die 2.310 kg schoon aan de haak weegt. En daar over gesproken: de vorige Range Rover Sport was weliswaar mooi, maar deed zijn naam nauwelijks eer aan. In een poging de BMW X5, de Audi Q7 en de Mercedes ML van repliek te dienen, werd in allerijl een nieuw model ontwikkeld. Gebrek aan tijd en (vooral) geld leidde ertoe dat de Range Rover Sport het met een ouderwets – en vooral loodzwaar – separaat chassis moest doen. Dat werkt uitstekend bij hardcore terreinwagens als de Land Rover Defender, maar slaat de plank enigszins mis in een marktsegment waar de gemiddelde klant een hoge stoeprand al als enorm ‘off road’ beschouwt.
Dankzij de overname door het Indiase Tata beschikt Land Rover nu eindelijk over voldoende fondsen, hetgeen resulteerde in een hagelnieuwe Sport met zelfdragende carrosserie en talloze aluminium onderdelen. En dat leverde een gewichtsbesparing op van 300 kg voor de V8, tot maar liefst 420 kg voor de TDV6. Daarmee is de nieuwe Sport eindelijk ‘marktconform’ en – niet onbelangrijk – zijn de prestaties nog ademstokkender. Van 0-100 in een kleine 5 seconden, gewoonweg door het gaspedaal plat op het hoogpolige tapijt te leggen. Een doorsnee Ferrari zou zich er ernstig in verslikken.
Noblesse oblige
Denk overigens niet dat hard rijden in de V8 Supercharged alleen is weggelegd voor mannen met haar op de borst. Gewoon gas geven en de elektronica doet de rest. Dankzij het Adaptive Dynamics-onderstel, met automatisch instelbare reactiestangen en schokdempers en elektronische sperdifferentiëlen voor en achter, gaat de auto door scherpe bochten als een lichtvoetige GTI. Een merkwaardige gewaarwording, vooral in het besef dat er nauwelijks concessies aan de terreinvaardigheid zijn gedaan.
De Sport is namelijk uitgerust met de nieuwste generatie Terrain Response en hoge en lage gearing, waarmee de auto in elk terrein een niet te onderschatten tegenstander is. Volkomen overbodig, geen hond zal het ooit gebruiken, maar voor Land Rover was het een kwestie van noblesse oblige. Hoe dan ook biedt het u de zekerheid dat die paardentrailer altijd van zijn plek komt.
Natuurlijk moet u bij dit soort geweld geen verbruikscijfers van een Toyota Prius verwachten. Range Rover belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 7,8, maar 1 op 5 komt dichter bij de waarheid. Dit uitsluitend ter kennisgeving, want het zal u worst wezen. Per slot van rekening geldt ook hier het aloude Rolls Royce-adagium: als je moet vragen wat hij kost, dan kun je hem niet betalen.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.