Dat Porsche een volledig elektrisch model op de markt zou brengen, was natuurlijk een kwestie van tijd. De vraag was alleen: zou dat dan ook een echte Porsche zijn? Sinds een paar maanden is er het antwoord. Maak kennis met de Taycan.
En dat ‘natuurlijk’ in de inleiding mag u vrij letterlijk nemen. Want het overdonderende succes van Tesla, dat in 2012 met de Model S de markt bestormde, zette de hele autowereld op zijn kop. Ineens was ‘elektrisch’ een reëel – en vooral ook winstgevend – alternatief. Minstens zo belangrijk waren de wereldwijde emissie-eisen, die autofabrikanten regelrecht – onder het motto ‘als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks’ – de stroomhoek in dreven. En dus had ook Porsche geen andere keus.
Al in 2014 steken de eerste geruchten de kop op. Op basis van de inmiddels twee jaar oude Panamera Sport Turismo E-Hybrid zouden de Duitsers werken aan een heuse EV. In het roddelcircuit circuleert zelfs al een naam: Pajan. Het jaar daarop lijken de glazen-bol-analisten gelijk te krijgen, als Porsche het studiemodel Mission E presenteert. De futuristische vormgeving getuigt van weinig realiteitszin, zo oordelen de kenners, maar de elektrische aandrijflijn lijkt volledig productierijp.
De ziel van een levendig veulen
Tot ieders verbazing kondigt ‘Zuffenhausen’ drie maanden later doodleuk aan dat de Mission E gewoon in productie gaat. Toch duurt het dan nog bijna drie jaar voordat er weer iets concreets wordt gemeld. In 2018 wordt de naam van de ongeboren vrucht wereldkundig gemaakt: Taycan, een samenstelling van de Turkse woorden Tay en Can, wat zoveel betekent als ‘de ziel van een levendig veulen’. Niet alleen een geinig verwijzing naar het steigerende paard in het Porsche-logo, maar het connoteert vooral prettig met de overige modelnamen. In september 2019 wordt de vierdeurs coupé eindelijk op de markt losgelaten.
De Taycan, die onderhuids de nodige techniek met de Panamera deelt, is er in drie uitvoeringen, alle met twee elektromotoren (één op elke as), vierwielaandrijving, een tweetraps automaat en luchtvering. Vierwielbesturing is optioneel. Instapper is de 4S met 79,2 kWh accupakket, goed voor 530 pk, 650 Nm, 0-100 km/u in 4 seconden, een topsnelheid van 250 km/u en een theoretisch (WLTP-)bereik van 407 km.
Wilt u een stapje hoger, dan komt u uit bij de Turbo. En nee, dat is geen verschrijving. Een EV heeft inderdaad geen turbocompressor, maar Porsche houdt om romantische redenen vast aan de aloude typeaanduidingen. De Turbo heeft een 93,4 kWh accu (680 pk, 850 Nm, 3,2 sec, 260 km/u), waarmee u op papier 450 km ver komt. Bovenaan de voedselketen staat de Turbo S. Die levert met hetzelfde accupakket 761 pk en een hartverzakkende 1050 Nm aan koppel (0-100 in 2,8 sec, top 260 km/u), en heeft een bereik van 412 km. Overigens kunt u ook de 4S (die zich van zijn duurdere broers onderscheidt door zijn 19-inch wielen, zwarte exterieuraccenten en rode remklauwen) laten voorzien van het 93,4 kWh-accupakket. Daarmee blijven de prestaties gelijk, maar stijgt het bereik naar 463 km. Bijkomend voordeel: laden gaat beduidend sneller.
Kunstmatig motorgeluid als gimmick
Wij reden de 4S met het Plus-accupakket. Daarmee heb je, bij een normale rijstijl met incidentele ‘Porsche-momenten’, een reëel bereik van 350-400 km. Daar valt prima mee te leven, maar het komt niet in de buurt van de Tesla Model S Long Range. Het prestatieverschil met de Turbo is in de praktijk verwaarloosbaar klein (0,8 seconden op de standaardsprint merk je zonder stopwatch echt niet), want ook de 4S is misselijkmakend snel. Zet de boel in standje Sport+ en uw escapades worden luister bijgezet door kunstmatig motorgeluid, dat ook buiten de auto hoorbaar is. Wat ons betreft een overbodige gimmick, maar daar zijn de meningen over verdeeld, bemerkten wij.
Het uiterlijk lijkt echter bij iedereen in de smaak te vallen. Talloze klikkende mobieltjes, opgestoken duimen en openvallende monden (sic) vielen ons ten deel in de dagen dat wij de Taycan de onze mochten noemen. En driewerf hulde ende hoera dat Porsche niet is gezwicht voor de verleiding om er de zoveelste SUV van te maken. Die komt er wel (naar verwachting in 2022, onder de naam Cross Turismo), want Porsche zou wel gek zijn om die goudmijn niet aan te boren. Maar omdat je slechts één keer een eerste indruk kunt maken, koos men voor een trendbreuk. Of zoals CEO Oliver Blume het tijdens de introductie verwoordde: “Het was van belang dat de eerste elektrische Porsche een échte Porsche was, die aansluit bij de geschiedenis. Een lage, sportieve auto past daar beter bij dan een SUV, ook al zou die laatste wellicht beter verkopen.”
En ook achter het stuur blijft de feeststemming intact. Porsche weet als geen ander hoe je de perfecte actieve rijderspositie moet creëren en de Taycan stelt daarin niet teleur. Fantastische kuipstoelen, een heerlijk lage zit (waardoor instappen er niet makkelijker op wordt), het kenmerkende verticale sportstuur; het is voor Porsche-kenners allemaal zeer vertrouwd. Diezelfde kenners zullen even moeten slikken bij het aanschouwen van het volledig digitale dashboard en de totale afwezigheid van knoppen en hendels. In de beste Tesla-traditie worden alle functies via touchscreens bediend. Het zit er prachtig strak en modern uit, maar het gebruiksgemak laat hier een daar behoorlijk te wensen over.
Comfort op peil
Over de rijeigenschappen echter niets dan lof. De twee meter brede en vijf meter lange Taycan stuurt als een veel kleinere auto en pareert bochten met een grimmige vasthoudendheid. De beweeglijkheid van een 911 heeft hij niet, daarvoor weegt hij teveel (2.220 kg) en is zijn besturing niet informatief genoeg, maar als GT zijn er weinig betere te vinden. Het comfort staat op een hoog peil, de binnenruimte is uitstekend (hoewel achterin niet bovengemiddeld royaal), met 423 liter is de bagageruimte toereikend genoeg voor een bescheiden vakantie-uitrusting en aan een 350 kW Ionity snellader (drie jaar gratis!) ‘tank’ je in een kwartiertje ruim 200 km bereik.
De Porsche Taycan 4S is verkrijgbaar vanaf € 109.000. Opteert u voor de Performance-accu Plus (lees: een 60 km grotere actieradius), dan komt daar een kleine zeven mille bij. De Turbo staat in de prijslijst voor € 157.100, topversie Turbo S kost minimaal € 191.000. Zonder extra’s. Bent u niet vies van wat leuke accessoires, dan loopt de prijs – typisch Porsche – razendsnel op, om niet te zeggen volkomen uit de hand. Aan onze testauto hing een prijskaartje van € 161.624 en dan weet u wel uit welke richting de wind waait.
Maar alles is relatief. Want een Tesla Model S Performance is weliswaar sneller dan een Taycan 4S, maar kan qua prestige, beleving, rijeigenschappen en look-and-feel niet in de schaduw staan van de Duitser. En heeft desondanks een vanaf-prijs van € 104.700. Leuk kleurtje erop, mooie wielen en een tweekleurig interieur, en u kijkt ineens naar minimaal 110K. Aldus bezien, is de keuze misschien helemaal niet zo ingewikkeld.