“Give a girl the right shoes and she can conquer the world.” Die Marilyn Monroe had het goed begrepen. Schoenen zijn veel meer dan functionele lapjes leer. Of je nu behoort tot de categorie zwart-leren-schoenen-zonder-opsmuk of schoenen ziet als high fashion, schoenen zijn belangrijk. Voor vrouwen, maar zeker ook voor mannen. Een overzicht van de nieuwste trends en veilige tradities.
Door Nelleke Koops
Veel vrouwen dromen wel van de walk-in closet vol Manolo’s die Carrie cadeau kreeg van Mr. Big, maar drie a vier paar écht mooie pumps en laarzen is voor de meesten de realiteit. Kies deze dus zorgvuldig, want het zijn je meest gedragen kledingstukken.
Voorjaarstrends vrouwen
En, lucky you, de trends van dit voorjaar zijn bij uitstek geschikt om zakelijk te dragen. Geen neon meer, maar zachte pasteltinten en mooie grafische zwart-wit prints. Een echte zomerse look, maak je dit jaar af met een bloemenprint of polkadot, zoals die in overvloed aanwezig waren op de catwalks van Givenchy en Dolce & Gabbana.
Verder is er goed nieuws voor iedereen die zich al strompelend en zwalkend een weg baant naar kantoor op de steeds hoger wordende hak: lage hakken zijn de nieuwe hoge hakken. De exclusieve schoenenwinkel Shoebaloo tipt de 5 cm hoge hak als “de next big thing”. Zo vulde Saint Laurent (zonder Yves tegenwoordig) – volgens Shoebaloo het invloedrijkste label van dit moment – zijn show bijna helemaal met deze lage hak en kwamen ook Prada en Miu Miu met mooie exemplaren op de proppen.
Jimmy en Manolo
Wel lekker praktisch, zo’n klein hakje, maar voor de echte schoenen fetisjisten blijft er natuurlijk niets mooier dan de ultra hoge naaldhakken van Jimmy Choo en Manolo Blahnik of Christian Louboutin, compleet met de kenmerkende rode zool. Deze all time favourites blijven verheven boven alle trends. Aan al die perfectie zit wel een prijskaartje, dus de kans dat je je meer dan één paar kunt veroorloven, is klein.
Check in dat geval ook even de nieuwe collectie van schoenen-stijlicoon Sarah Jessica Parker – als Carrie Bradshaw verantwoordelijk voor de grote Manolo en Jimmy hype. Na de tweede Sex and the City film weliswaar een beetje uit en uitgerangeerd, maar zoals ze zelf zegt: “Shoes, I dó know.” En daar valt niets tegenin te brengen. Voor de collectie werkte ze samen met de voormalig CEO van Manolo Blahnik. Het resultaat mag er zijn en is vanaf 28 februari te koop bij het Amerikaanse warenhuis Nordstrom (ook online).
Mannen in zwart
De mannenschoen is een stuk minder trendgevoelig. Al wil dat niet zeggen dat je geen missers kunt begaan. De keuze lijkt zo simpel: zwart of bruin, glad leer of suède – maar wat erachter zit is een wereld vol non-verbale communicatie. Tijd dus voor wat hulp van een kenner. Marcel te Slaa, eigenaar van Sir Max in de Amsterdamse negen straatjes, ontwerpt zelf schoenen en verkoopt daarnaast bekende Britse en Italiaanse merken als Crocket & Jones en Santoni. De schoenen van het eigen merk Sir Max worden in Italië ambachtelijk gemaakt en over de hele wereld gedragen, tot aan de Oscar uitreikingen toe.
Volgens Te Slaa is de keuze voor de schoen sterk afhankelijk van het bedrijf of kantoor waar je werkt. Zijn er Angelsaksische of Duitse wortels? Kies dan voor zwart, eventueel met een kleine werkje als je functie dat toestaat. “Engelsen zijn vooral bezig om niet op te vallen. Een schoen is van glad, zwart leer, zonder opsmuk”, zegt Te Slaa. Suede schoenen in een gedekte tint zijn ook steeds meer geaccepteerd, terwijl schoenen met gaatjes of een gesp er vooral zijn voor mensen die zich dat kunnen veroorloven of voor de dwarse jongere garde. Al is dat vaak van korte duur: “Schoenen zeggen iets over waar je staat binnen het bedrijf, net zoals de auto’s in de parkeergarage. Als nieuwkomer rij je niet in een dikkere auto dan je baas, dat is not done.”
Pipo de Clown
De Nederlandse cultuur is veel vrijer en slaat zelfs wat door, vinden gek genoeg ook de Italianen. “De handgekleurde Santoni’s, met kleuren die in elkaar overlopen en puntneuzen, maken ze in Italië puur voor de export”, zegt Te Slaa. “Ze vinden het zelf Pipo de Clown schoenen en lachen zich rot dat Nederlanders dit naar hun werk dragen.”
Bruine schoenen kunnen volgens Te Slaa heel goed, ook in combinatie met een antraciet pak, mits je kiest voor een rustige, wat donkerdere kleur. “Met lichtbruine schoenen krijg je al snel zo’n makelaarsuitstraling.”
Cult schoen
Maar wie echt in is voor iets nieuws, en bij voorkeur zaken doet in Italië of Japan, kiest voor bordeauxrode Alden’s. Amerikaanse schoenen van cordovan leer (van de bil van een paard, 1 paard = 1 paar schoenen) met robuuste zolen en ronde neuzen. “Een absolute cult schoen”, zegt Te Slaa. “Als je hiermee in Nederland op kantoor komt, kijkt iedereen je aan alsof je er niets van hebt begrepen. Terwijl het in Italië en Japan bijna een ongeschreven dress code is: deze man heeft stijl.”
Mannen van Nederland: ik daag jullie uit.
Nelleke Koops (33) werkte vier jaar als advocaat op de Amsterdamse Zuidas. Die jaren leverden naast de eerste grijze haren en de man van haar dromen, ook een schat aan informatie op voor haar werk als journalist. Ze schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en nrc.next en is voor Advocatie continu op zoek naar nieuwe trends, mooi design en inspirerende plekken.