Hoe lang is het nog wachten op de eerste advocaten die een glijbaan nemen in plaats van de lift, een vergaderzaal inrichten in een boomhut of op een basketbalveldje de stress van zich af spelen? Uit onderzoek blijkt dat een creatieve inrichting goed is voor de kantoorprestaties; tijd voor wat inspiratie.
Door Nelleke Koops
Jaren geleden zat ik in de organisatie van de Advolympics, een sporttoernooi voor advocaten van de zestien grootste kantoren in Amsterdam. Zestien weken lang borrelden we elke vrijdag op een ander kantoor en zo zag ik vrijwel al die prestigieuze torens van binnen. Veel glas, de geijkte designstoelen bij de receptie, met zorg uitgezochte kunst. Het toonbeeld van esthetiek, helemaal niks mis mee. Of toch wel? Het miste persoonlijkheid, de ruimtes waren inwisselbaar.
Tunnels en skigondels
Op top tien lijstjes met de meest inspirerende kantoorruimtes prijken geen advocatenkantoren. Ook in het buitenland niet. Het zijn de reclame- en architectenbureaus, de softwarebedrijven en de animatiestudio’s die elkaar aftroeven met excentrieke inrichtingen, alles om de juiste creatieve snaar bij de werknemers te raken. Zo heeft het hoofdkantoor van Google in Zürich behalve glijbanen en sportveldjes ook een heuse skigondel, en werken de architecten van het bureau Selgas Cano in een half ingegraven glazen tunnel middenin een bos bij Madrid.
Advocaten doen op zijn best mee met de strakke-inrichting-en-veel-glas-trend, maar wordt het niet eens tijd dat ook zij op zoek gaan naar een eigen creatieve identiteit?
Volgens Liesbeth Groenesteijn, onderzoeker op het gebied van industrieel ontwerpen aan de TU Delft, kan een creatieve inrichting de prestaties op kantoor verbeteren. “Er wordt helaas nog weinig gehoor aan gegeven. Mensen krijgen in het kader van het nieuwe werken een laptop en mogen daarmee thuis aan de slag, maar er wordt te weinig nagedacht over hoe je op kantoor een inspirerende omgeving kunt creëren en daarmee creativiteit en innovatie kunt bevorderen.”
Meer groen
Om te beginnen zouden kantoren wat groener mogen worden. “Van planten is bewezen dat ze prestatie verhogend werken. Net als uitzicht op de natuur,” zegt Groenesteijn. Die verticale tuinen zijn dus niet alleen hip, maar ook nog eens bijzonder nuttig.
Ook achter de inrichting van vergaderzalen gaan hele theorieën schuil. “Brainstormen doe je het best staand of op niet al te comfortabele stoelen aan een hoge tafel, zodat je letterlijk de koppen bij elkaar kunt steken. Moeilijke onderwerpen of persoonlijke gesprekken komen beter tot hun recht in een lounge omgeving.” Belangrijk is verder dat je je laat verrassen door de omgeving, wil je echt tot geniale plannen komen. Een steeds wisselende indeling voorkomt dat je indut en blijft hangen in de vaste patronen.
Geen Oempa Loempa’s
Dat betekent niet dat advocaten hun kantoor meteen moeten ombouwen tot Willy Wonka’s chocoladefabriek. Het blijft een serieus beroep, met serieuze zaken en cliënten die misschien niet direct via een glijbaan naar de uitgang willen. Maar alleen al een wat hippere inrichting zou veel kantoren goed doen. Dat het kan zonder geloofwaardigheid te verliezen, bewijst het Spaanse advocatenkantoor Zapata & Herrera. De ontwerpers van Masquespacio maakten van een voormalige galerie in het centrum van Valencia een stoer kantoor met industriële vloeren, zwart stalen kozijnen en aluminium buizen en combineerden dit met een overvloed aan licht hout en ja; planten, veel planten.
In Nederland is het recent verbouwde kantoor van Corten De Geer Advocaten in Amsterdam een mooi voorbeeld. Het interieur werd ontworpen door Marten de Jong van Emma Architecten en gebouwd door drie kunstenaars. Het hergebruik van oude materialen was het uitgangspunt. “Het idee kwam van de Noorderparkbar, hier in Noord, die volledig is gebouwd met spullen van Marktplaats”, zegt partner Eduard de Geer.
De grote industriële ruimte op de tweede verdieping van ‘De Groene Draeck’, een voormalige scheepsloods aan de Noordelijke IJ-oever, werd in tweeën gedeeld door een scheidingswand van op elkaar gestapelde oude ramen. Aan de ene kant de kamers, die elke advocaat zelf mag inrichten, aan de andere kant een open ruimte die wordt gedomineerd door vintage Gispen en stalen archiefkasten. In het midden een opvallende, grote blauwe tafel – ook weer van verschillende oude tafels – met een blad van hout en epoxy. Van alle kunstenaars kocht het kantoor ook werk aan, dat als vanzelfsprekend in de ruimte lijkt te passen.
Anders kijken
De samenwerking met de advocaten is architect De Jong goed bevallen. “Ze waren eigenzinnig, daar hou ik wel van. Ze wilden hun outsider karakter behouden, niet vervallen in stereotypen. Professioneel, maar niet zo’n dikdoend kantoor op de Zuidas.”
Cruciaal voor het ontwerp was de keuze om het te laten bouwen door kunstenaars. “Het was niet tot het laatste schroefje gedefinieerd”, zegt De Jong. “Je weet van tevoren niet welke ramen of kozijnen waar komen en hoe het gaat passen. Kunstenaars begrijpen dit en gaan heel anders met problemen om dan een aannemer.”
Volgens De Geer stimuleert een creatieve inrichting om anders naar zaken te kijken. “En we vinden het gewoon leuk, dat is het belangrijkste. Je zit toch het grootste gedeelte van je tijd op kantoor.” Binnenkort volgt nog de finishing touch: een boksbal en pingpongtafel.
Meer inspriratie opdoen? Klik hier of hier
Nelleke Koops (33) werkte vier jaar als advocaat op de Amsterdamse Zuidas. Die jaren leverden naast de eerste grijze haren en de man van haar dromen, ook een schat aan informatie op voor haar werk als journalist. Ze schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en nrc.next en is voor Advocatie continu op zoek naar nieuwe trends, mooi design en inspirerende plekken.