Presentator Arjen Lubach knoopt er na dry january nog een alcoholvrije maand aan vast. Idee? Advocatie-correspondent Erik Jan Bolsius vindt van wel. ‘Zie het als een teamchallenge en doe als kantoor mee met ‘IkPas’. Bedank me later.’
In een grappige en overtuigende uitzending van zijn Avondshow afgelopen week, liet Arjen Lubach zien hoe slecht alcohol is voor je gezondheid. Bijvoorbeeld? Bij gemiddeld een glas wijn per dag neemt de kans op borstkanker al flink toe. Maar ook de kans op andere vormen van kanker stijgt door alcoholgebruik, blijkt ook uit de informatie van het Trimbos instituut. We willen het niet weten, maar de feiten zijn duidelijk genoeg; ‘we’ drinken te veel alcohol.
Krachtige lobby
Lubach laat ook zien hoe een krachtige alcohollobby het overheidsbeleid beïnvloedt. Niet voor niets trok staatssecretaris Van Ooijen de stekker uit de alcoholtafel van het Nationaal Preventieakkoord. De lobby van brouwers en producenten was zo sterk dat er geen stappen werden gemaakt in preventie van overmatig alcoholgebruik.
Juridisch en politiek
Zo beschouwd heeft de alcohollobby waarschijnlijk ook haar zaken juridisch en politiek goed voor elkaar. In de betrekkelijk nieuwe alcoholwet wordt reclame een klein beetje aan banden gelegd (die mag pas na 21.00 uur ’s avonds op tv) en mag bij acties in supermarkten maximaal 25 procent van de prijs af. Slap.
Als je echt iets wilt doen tegen de alcoholconsumptie, waarom mag het dan nog verkocht worden in supermarkten? En hoe lang is tabaksreclame al niet verboden? Minder exposure leidt tot minder gebruik, dat is met tabak al lang bewezen.
Sportkantines
Als we dan toch bezig zijn met regulering, verbied dan ook direct het verkopen van alcohol in sportkantines en het sponsoren van sportevenementen door drankmerken. Want het is best vreemd dat alcohol en sport (nog) zo verweven zijn.
Ook daar gaat de analogie met roken op: steeds meer sportterreinen zijn een rookvrije omgeving. Inmiddels vinden we dat logisch. Een volgende logische stap is dat ook de drank uit de sportkantines wordt verbannen. Dat is juridisch niet zo moeilijk, maar zal vooral politiek gevoelig liggen. De politicus die dit voorstelt, maakt zich niet populair.
Kantoorborrel
Politiek is er dus echt nog veel te doen, maar minder drinken begint gewoon bij jezelf. Bijvoorbeeld op de vrijmibo of de domibo, zoals die sinds corona steeds vaker wordt gehouden nu veel mensen op vrijdag thuiswerken. Gezellig, zeker, want na een week hard werken heb je wel een drankje verdiend. Toch?
Nee. Een deel van de collega’s moet straks de auto weer in, wil fris en zonder kater aan het weekend beginnen, of heeft rond de jaarwisseling al eens bedacht dat minder alcohol sowieso een goed idee zou zijn. Hen helpt de ‘doe niet zo ongezellig neem er nog eentje’-druk van een kantoorborrel bepaald niet. En waarom moet je jezelf eigenlijk belonen met iets wat zo aantoonbaar ongezond is?
Teamchallenge
Draai het eens om: op de site van de campagne achter Dry January kun je als team een challenge aangaan waarin je elkaar stimuleert om een maand niet te drinken. Ook in februari of maart. Door dat samen te doen is degene die afhaakt en weer alcohol drinkt de partypooper, en degenen die het volhouden zijn de held.
De ervaring van de IkPas-campagne is niet zozeer dat deelnemers daarna voorgoed de drank laten staan, maar dat ze zich een stuk bewuster zijn van hun alcoholgebruik. Velen hebben ervaren wat de voordelen zijn van niet drinken, ze voelen zich mentaal en fysiek fitter en zijn en passant ook nog wat kilo’s lichter. Mooi vooruitzicht!
Ik ben benieuwd of dit idee kantoren aanspreekt. Mail me als je deze handschoen oppakt, of als je allang alcoholvrije vrijmibo’s en kantoorborrels organiseert.