De tijd dat je voor een Valentino jurk of pak van Lanvin alleen terecht kon in de P.C. Hooftstraat is voorbij. Toegankelijke webshops met designkleding concurreren succesvol met hautain winkelpersoneel en statische collecties. Een jurk van duizend euro is al in een paar minuten gekocht, maar ook voor een kleiner budget zijn er goede adresjes.
Door Nelleke Koops
Twee jaar geleden overwoog ik voor het eerst een jurk van een aanzienlijk bedrag online te kopen. Ik had met mijn vriend het plan opgevat naar New York te vliegen en daar te trouwen, dus het moest iets speciaals worden, maar zeker niet iets bruidsjurkachtigs. Na een hele dag gefrustreerd en tevergeefs door Amsterdam te hebben gesjokt, klapte ik ’s avonds mijn laptop open, bekeek jurk na jurk op Yoox.com en bestelde vier exemplaren waarin ik mijzelf zag paraderen langs de Hudson river. Een week later had ik mijn outfit bij elkaar: Armani jurk, Isabel Marant jasje en Alexander Wang schoenen, allemaal online gekocht.
Ik blijk niet de enige. Terwijl de totale kledingverkoop al een paar jaar daalt, steeg volgens de Thuiswinkel Markt Monitor vorig jaar de online kledingverkoop met 16%. Het aandeel van kleding groeide zelfs twee keer harder dan andere producten en diensten online.
Duizenden euro’s via de webshop
De drempel om online grote bedragen uit te geven lijkt daarmee te verdwijnen. Over een vliegticket of reis deed al niemand moeilijk, maar ook een exclusief pak of de it-items van het nieuwe modeseizoen worden nu zonder problemen in een lunchpauze besteld.
Webshops als Net-a-Porter.com (voor mannen Mrporter.com) en MyTheresa.com zijn in een paar jaar uitgegroeid tot ware succesformules. Ze spelen handig in op de wensen van goedgeklede vrouwen en mannen die wel het budget hebben, maar niet de tijd of zin om uitgebreid te gaan winkelen. Het aanbod is oneindig veel groter dan in de gemiddelde chique winkelstraat en is overzichtelijk gerangschikt op werkoutfits, feestelijke kleding en de laatste trends.
Verkopers wegklikken
Ook de service doet zeker niet onder voor die van een exclusieve winkel. Denk aan gerichte aanbiedingen gebaseerd op jouw koopgedrag, en als je regelmatig bestelt zelfs een personal shopper die je kunt raadplegen voor advies. Maar die je ook kunt wegklikken als je daar geen behoefte aan hebt; een groot voordeel boven de opdringerige verkoper in de verder lege winkel. Of erger, een die bij binnenkomst met één blik al heeft duidelijk gemaakt dat jij daar niet thuis hoort.
De voor de hand liggende nadelen zijn er natuurlijk ook. Kleding kopen die je niet eerst kan passen, waarvan je de stof niet kan voelen, waarvan je de kleur niet in het daglicht kan zien; het blijft een gok. Al kan terugsturen vrijwel altijd gratis en wordt het bedrag meteen teruggestort op je creditcard. Ook de verzendkosten van circa 30 euro vallen in het niet bij de gemiddelde 800 euro die een klant van Net-a-Porter besteedt, en vervallen zelfs bij aankopen boven 1100 euro.
Design vondsten
Voor iedereen met hetzelfde gevoel voor stijl maar een kleiner budget, zijn er de ‘budgetvriendelijke’ alternatieven, die designkleding van eerdere collecties verkopen. Op Yoox.com en Theoutnet.com kost een Missoni jurk niet 1000 maar 500 euro en is verzenden al vanaf 200 euro gratis. Nog beter betaalbaar is de kleding op Designer-vintage.com: tweedehands design vondsten die vaak zelfs nauwelijks een eerste leven hebben geleid, omdat de eigenaresse was verdwaald in haar inloopkast. Bovendien worden alle kledingstukken op echtheid gecheckt door een team van experts, dus het risico op een misser is een stuk kleiner dan op Marktplaats of Ebay.
Voor de 34-jarige Anne, advocaat op de Zuidas, zijn de webshops een uitkomst. “Ik koop mijn basics bij Zara, maar verder bijna alles online.” Toen de eerste aarzeling eenmaal overwonnen was, had ze de smaak te pakken. “Ik keek wel eens bij Net-a-Porter, maar vond het toch wel een stap om zoveel geld te betalen voor iets dat ik niet kon passen. Pas toen een collega een geweldige Marc Jacobs jas op Theoutnet had gevonden, ben ik ook eens gaan kijken.”
Online verslaving
Het is verslavend, bekent ze. Vooral het grote aanbod. “Je bent toch nieuwsgierig naar wat er nog meer is, dus je blijft doorklikken. Maar ik hoef nooit meer in mijn toch al schaarse vrije tijd naar een winkel waar ze net niet hebben wat ik zoek.”
Een andere favoriet van Anne is Designers-fashion.com, een platform voor jonge, vaak nog onbekende ontwerpers. “Niet heel edgy hoor, maar wel uniek. Ze hebben hele originele jurken en jasjes, die je prima naar kantoor aan kan.”
Ook daar blijven haar designvondsten niet onopgemerkt. Sterker nog, Anne en haar collega’s helpen elkaar over en weer aan tips en adressen. “Een van onze vrouwelijke partners heeft regelmatig weer een nieuwe zwarte (van Net-a-Porter, red.) doos in haar kamer staan. Nog steeds zullen veel collega’s geen idee hebben wat erin zit, maar de groep die dat wel weet groeit gestaag.”
Nelleke Koops (33) werkte vier jaar als advocaat op de Amsterdamse Zuidas. Die jaren leverden naast de eerste grijze haren en de man van haar dromen, ook een schat aan informatie op voor haar werk als journalist. Ze schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en nrc.next en is voor Advocatie continu op zoek naar nieuwe trends, mooi design en inspirerende plekken.