De hipsterhaat overtreft momenteel de bankiershaat. Dus een goed moment om die hipster naar binnen te hengelen, dachten ze hier op de Zuidas. Vandaar dat hipsters prominent figureren in de laatste wervingscampagnes van Zuidasbedrijven.
Door ZoZuidas
Terwijl de rest van Nederland zijn baard inmiddels alweer afscheert, de broekspijpen weer gewoon omlaag trekt en het knotje verruild voor een ordinaire paardenstaart, is de Zuidas driftig op zoek naar meer diversiteit in de vorm van een hipster. Oftewel blanke man met baard.
Waarom? Omdat ze graag creatief talent aantrekken. Mensen die net even anders denken. Mensen die er voor kunnen zorgen dat banken niet ten onder gaan aan de Fintech start-ups. Talenten die ervoor kunnen zorgen dat het werk van accountants en advocaten niet overbodig wordt gemaakt door automatisering. Nieuwe bankiers, Nieuwe accountants en Nieuwe advocaten.
De Zuidas voelt de start-ups rammelen aan de poorten. Niet alleen kapen ze business weg, ook halen ze de meest talentvolle mensen weg om ze op een inspirerende locatie meer autonomie te geven en te helpen mee te werken aan een betere wereld. En dat terwijl er ook nog flink verdiend kan worden. Deze bedrijfjes groeien als kool.
En dat willen de bedrijven op de Zuidas ook.
Volgens de Zuidas recruiters is de bebaarde hipster de vleesgeworden creativiteit. Dus zoals een jager een hert lokt door zijn roep na te bootsen, bootst de Zuidas een start-up na om de hipster te lokken. Lange houten tafels, lekkere koffie, permanente post-its op de muur, schommel aan het plafond en zitzakken op de vloer. Net echt.
En nu wachten in de ivoren toren tot de hipster de val inloopt. En wachten. Want hij komt niet. Natuurlijk zal er vast wel een jongen met een baard of een meisje met een topknot solliciteren. Maar al snel komt de recruiter er achter dat dit niet de real deal is, maar een andere jager verkleed als hert.
Creativiteit zit namelijk niet in haardracht. Net zoals diversiteit niet in huidskleur zit. Creativiteit is iets wat in heel veel mensen zit, maar pas tot bloei komt als de omstandigheden juist zijn. En dat betekent een cultuur waar medewerkers vragen stellen, waar geëxperimenteerd kan worden, waar fouten maken wordt aangemoedigd, waar ruimte is voor eigen inzichten en waar vrije tijd net zo belangrijk is als werktijd.
Een angstcultuur, gebrek aan ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en strikt hiërarchische relaties kenmerken de Zuidas. Hierdoor mist de voedingsbodem voor creativiteit.
Die ene verdwaalde creatief die per ongeluk in de trein naar Amsterdam Zuid is beland, zal het hier dan ook niet lang volhouden. De Zuidas zal drastisch moeten veranderen. Knal die manager die geen tegenspraak duldt eruit. Ontsla de leidinggevende die denkt puur op hiërarchische rang gelijk te kunnen krijgen.
En geef ruimte aan fouten. Ook al kost dat geld. Alleen dan haal je het creatieve talent van mensen naar boven. Talent dat hard nodig is om mee te knokken in de steeds sneller veranderende wereld. Talent dat echt met oplossingen komt, en niet alleen goed is voor een mooi plaatje achter het houten bureau met een dure kop koffie.