Met haar boek Becoming krijg je een mooi inkijkje in het leven van Michele Obama. Voor mij een bevestiging dat zij inderdaad net zo inspirerend is als ik al dacht. Want zij leeft volgens haar normen en waarden. Het is een goed mens. En dat betekent niet dat haar carrièrepad altijd verliep volgens een duidelijk vooropgezet plan. Wel wilde zij het graag ‘beter’ doen dan haar arme familie en koos ze voor de advocatuur.
Door Fleur Brockhus
De advocatuur trekt diverse soorten mensen: 1. mensen die graag geld en aanzien willen, omdat zij dat zelf hebben gemist in hun jeugd. 2. Mensen die het recht inhoudelijk super interessant vinden. 3. Mensen die advocaat worden omdat hun vader en grootvader dat is of was. 4. Mensen die niets anders kunnen bedenken om te doen. 5. Wereldverbeteraars.
Ik was een mix tussen 2, 4 en 5. Totdat ik wist dat ik liever iets anders wilde doen. Michele behoort aanvankelijk tot de eerste groep. Totdat zij Barack ontmoette en hij haar inspireerde om te leven volgens haar werkelijke waarden en bestemming.
In de advocatuur is er meestal weinig tijd om stil te staan bij de vraag wat jouw persoonlijke waarden zijn. Wat je echt belangrijk vindt in het leven. En wat je wilt doorgeven. Terwijl dat juist de meest essentiële vragen zijn. Want de antwoorden op deze vragen kun je gebruiken als kompas. Bij alles wat je doet, kiest, adviseert, zegt of predikt kun je jezelf afvragen: leef ik volgens mijn persoonlijke waarden of doe ik de dingen omdat ik het zo heb geleerd of omdat anderen dit van mij verwachten?
Ook het bestuur van advocatenkantoren zou zich regelmatig moeten afvragen waarom hun kantoor bestaat. Wat komt dit kantoor brengen, veranderen, verbeteren? Waar staat dit advocatenkantoor eigenlijk voor? Waar doen we nooit concessies? Hoe gaat dit kantoor om met medewerkers, maatschappelijke problemen en cliënten? Als je dat helder hebt, kun je beslissingen veel beter afstemmen.
Bijvoorbeeld bij het aantrekken en behouden van goede medewerkers. Komen hun persoonlijke waarden overeen met de waarden van het kantoor? Dat gaat veel verder dan een ‘klik’. Want als medewerkers voelen dat hun persoonlijke waarden overeen komen met de waarden en de purpose van hun advocatenkantoor, zullen zij veel meer voldoening halen uit hun werk. Het gevoel krijgen dat hun inspanningen impact hebben en dat zij bijdragen aan een groter doel. Zo krijg je gemotiveerde bevlogen medewerkers die duurzaam inzetbaar blijven. En voorkom je verzuim en burn-out.
Maar dan is het wel belangrijk om heel eerlijk te zijn. Wat zijn de persoonlijke waarden van de afzonderlijke partners? Komen die voldoende overeen? Zet ze op papier en bepaal met elkaar waar je voor wilt gaan. Vraag feedback en input van je medewerkers en doe er ook echt wat mee.
Maar jullie zetten de koers uit. Is dat nog steeds dezelfde koers als toen jullie dit kantoor begonnen? Zo nee, wat is er veranderd en welke kant willen jullie op? Hoe ziet betekenisvol werken eruit en wat is daar voor nodig? Communiceer dat vervolgens eenduidig en duidelijk naar de rest van het kantoor. Bijvoorbeeld in een cultuurboek. Maak het concreet, uitvoerbaar en meetbaar. Houd het levend.
Voor medewerkers is het slim om jezelf regelmatig de vragen te stellen: waarom ben ik ooit advocaat geworden? Wat is mijn drijfveer, waar is het mij om te doen, hoe kan ik het verschil maken? En: past dit beroep bij dit kantoor nog steeds bij mij? Hoe kan ik nog dichter bij mijn bestemming komen, zijn daar aanpassingen voor nodig? Wat zou er gebeuren als ik nergens bang voor was en niet in de weg ging staan?
Mooie vragen voor in een hangmat tijdens een zinderende zomervakantie zonder al te veel afleiding. Net als het boek van Michele trouwens.