De overheid wil de verkoop van nieuwe niet-elektrische auto’s met ingang van 2030 verbieden. Dat betekent dat u nog geen acht jaar de tijd heeft om u te wentelen in de genoegens van een kakelverse fossiele automobiel. De Maserati Ghibli 3.8 V8 Trofeo is een van de betere manieren om dit te doen.
In 2018 introduceerde Maserati het Trofeo-sportlabel, bedoeld als tegenhanger van AMG (Mercedes), M (BMW), RS (Audi) en SVR (Jaguar). In eerste instantie beperkten de Italianen zich tot de Levante, maar inmiddels is Trofeo ook uitgerold over de rest van het gamma. Dat betekent dat er nu niet alleen een extra snelle versie van de Quattroporte beschikbaar is, maar ook van diens kleinere broertje Ghibli.
Old school
Maserati doet niet aan half werk. Om de prestigieuze Trofeo-badge te verdienen, werd de Ghibli ontdaan van zijn 350 pk drieliter V6, om plaats te maken voor de 3.8 liter V8 biturbo uit de Ferrari F8 Tributo. Nu ja, in iets gewijzigde vorm, want in de Tributo levert de achtcilinder 720 pk, terwijl de Ghibli Trofeo het moet doen met ‘slechts’ 580 pk (730 Nm). Het verschil moet er zijn immers.
Desondanks zijn de cijfers bepaald indrukwekkend: van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden en een topsnelheid van niet minder dan 326 km/u, waarmee de Ghibli Trofeo de snelste productie-Maserati aller tijden is. Waar de meeste concurrenten ervoor kiezen het vermogen te verdelen over alle vier de wielen, is de Ghibli Trofeo old school achterwiel aangedreven. Mannen met haar op de borst weten dan genoeg. De Trofeo heeft overigens altijd een ZF automatische versnellingsbak met acht overbrengingen en flipperbediening aan het stuur. Uiteraard werden het onderstel en de elektronica aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Instelbare schokdempers, een sperdifferentieel en launch control zijn standaard.
Tijdloze schoonheid
De Ghibli mag dan al sinds 2013 op de markt zijn, zijn verschijning is onveranderd stijlvol en indrukwekkend. Tijdloze schoonheid, net wat u zegt. Een hele geruststelling dat Maserati daarom niet is bezweken voor de verleiding om de Trofeo vol te hangen met obligaat spoilerwerk. Alles wat er op en aan zit, dient een doel. De subtiele carbonlip onder de voorbumper, bijvoorbeeld, maar ook de diffuser onder de achterbumper, de twee koelsleuven in de motorkap en de prachtige 21 inch aluminium wielen, met daarachter naar wens rode, blauwe, zwarte of zilverkleurige remklauwen.
Het enige échte uiterlijke vertoon zijn de rode accenten rond de ‘kieuwen’ in de voorschermen en het Italiaanse vlaggetje op de B-stijl. Overbodige opsmuk en teveel AliExpress bovendien, maar uiteindelijk is het maar make-up en kan het er ook vanaf. Vanzelfsprekend profiteert ook de Trofeo van de vorig jaar doorgevoerde retouches in de vorm van een iets andere grille en nieuw vormgegeven achterlichten.
Typisch Italiaans
In het interieur is het koolstofvezel en Pieni Fiore-leer met rode stiksels wat de klok slaat. Al dat fraais kan echter niet verbloemen dat de Ghibli langzaam maar zeker op leeftijd begint te komen. De ergonomie is typisch Italiaans, dat wil zeggen dat u bepaalde onnavolgbare keuzes maar het beste onder het kopje ‘karakter’ kunt scharen. De plaats van de startknop, bijvoorbeeld, die je slechts op de tast kunt vinden. Volgens Maserati heeft de auto het beste multimediasysteem dat ooit Modena verliet (het nieuwe Maserati Touch Control Plus, kortweg MTC+, met 10 inch aanraakscherm), maar dat zegt natuurlijk niet zoveel.
De navigatie werkt voortreffelijk, maar loopt qua graphics en (het ontbreken van) augmented reality minstens een generatie achter op zijn directe concurrenten, om over de niet altijd even duidelijke menustructuur nog maar te zwijgen. Natuurlijk vergaat de wereld daar niet van, en what about de kindjes in hongerend Afrika, maar als een auto een vanaf-prijs van een kleine twee ton heeft, dan ligt de lat hoog. Over de afwerking, de gebruikte materialen, de zitpositie – de sportstoelen zijn pure verwennerij – en de bewegingsruimte voorin echter niets dan lof.
Oberhausen Straight
Wij namen de Ghibli Trofeo mee naar Duitsland om hem op de Oberhausen Straight* de vrije teugel te geven. Daar liet de auto zich van zijn beste kant zien. Het gemak waarmee de Trofeo versnelt, grenst aan het ongelofelijke; 250 km/u is wandeltempo. Door de drukte konden wij de opgegeven topsnelheid niet proefondervindelijk vaststellen, maar weet in ieder geval dat als u het rechterpedaal bij 280 km/u in het hoogpolig tapijt begraaft, u nog altijd met uw rug in de stoel gedrukt wordt.
Natuurlijk is de Maser geen GTI-tje met bijbehorende kwikzilverige reacties. Met een lengte van vijf meter, een breedte van twee meter en een gewicht van 1.960 kg is hij daarvoor te groot en te zwaar. Maar een meer capabele en bevredigender GT is nauwelijks te vinden. Met de elektronica in de sportstand, waarbij de vlinderkleppen in de uitlaat open staan, het onderstel zich schrap zet, de (sublieme) versnellingsbak assertiever reageert en de elektronische vangnetten zich wat terughoudender opstellen, is het genieten met een hoofdletter G.
De Ghibli voelt zich dan als een vis in het water: speels zonder intimiderend te zijn, met eenvoudig op te vangen overstuur en een niet-aflatende voortstuwingsdrang. Het motorgeluid zorgt voor permanent kippenvel zonder dat u uw stem hoeft te verheffen, de wegligging biedt volop vertrouwen, het stuurgevoel is loepzuiver en het veercomfort op hoog niveau. Zoekt u wat meer uitdaging, dan is er altijd nog de Corsa-stand, waarin u volledig op uzelf bent aangewezen en romige driftpartijen aan de horizon gloren. Neem van ons aan: heel veel beter wordt het niet.
Voor niets gaat de zon op
De Ghibli Trofeo is verkrijgbaar vanaf 197.824 euro. Zonder extra’s, want voor niets gaat de zon op bij Maserati. Voor een alarmsysteem, bijvoorbeeld, dient u 544 euro te fourneren en het Harman Kardon Premium Sound System met tien speakers staat voor 1.815 euro in de optielijst. Wilt u ook adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, een surround view camerasysteem, verkeersbord- en voetgangersherkenning, actieve rijhulp en een botspreventiesysteem – en dat wilt u –, dan dient u het 4.537 euro kostende Driver Assistance Package Plus op het orderformulier aan te kruisen.
Geen wonder dat het prijskaartje van onze testauto uitkwam op een uiterst overzichtelijke, maar daarom niet minder kloeke 230.000 euro. Ter vergelijking: de BMW M5 Competition (625 pk) en de Mercedes E 63 S AMG (612 pk) bewegen zich beide rond de 180 K en behoeven verder nauwelijks nog aankleding. Maar die bewegen zich ook op het laatste flinterdunne randje van de beschaving en trekken daarmee een zeker publiek. Als u een Maserati overweegt, weet u wat wij bedoelen. Vooruit, een laatste uitspatting, nu het nog kan. De grootste spijt komt niet voort uit mislukkingen, maar uit dingen die je had willen doen, maar waarvoor het nu te laat is. De klok loopt. Tik tok.
*De limietloze Autobahn A3 tussen Arnhem en Oberhausen; enkele decennia geleden zo genoemd door een Nederlandse autojournalist. De naam verwijst naar het 6 km lange rechte stuk – de Mulsanne Straight – op het Circuit de la Sarthe, waar racewagens tijdens de befaamde 24 uur van Le Mans topsnelheden van 400+ km/u lieten noteren. Onder liefhebbers inmiddels een begrip.