In 2019 voorzag Land Rover de succesvolle Discovery Sport van een milde make-over, waarbij meteen de komst van een plug-in hybrid-uitvoering werd aangekondigd. Het wachten op dat model is nu voorbij. Advocatie reed met de 300 pk sterke PHEV.
De eerste Discovery Sport verscheen in 2014, als vervanger van de dat jaar ter ziele gegane Freelander. Feitelijk een zustermodel van de Range Rover Evoque, maar dankzij zijn iets gunstiger prijsstelling werd er uit een andere vijver gevist, zodat van kannibalisme geen sprake was. Evoque-rijders lieten – en laten – de Disco Sport links liggen en andersom. Met het verschijnen van een nieuwe Range Rover Evoque was het dan ook geen verrassing dat ook de Discovery Sport op de schop zou gaan.
Geoefende autospotter
Waarbij je dan trouwens, net als bij de Evoque, een geoefend autospotter moet zijn om het verschil tussen ‘oud’ en ‘nieuw’ te zien. De koplampen zijn nieuw vormgegeven en voortaan voorzien van Led-techniek. De achterlichten en de bumpers zijn geretoucheerd. De mistlampen in de voorbumper zijn verdwenen en de grille heeft een iets andere vorm. Geen schokkende wijzigingen, maar dat was ook niet nodig. De nieuwe Discovery Sport straalt als altijd elegantie en Brits understatement uit, terwijl in onze ogen de verschillen met Range Rover alleen maar kleiner zijn geworden.
Onderhuids zijn de verschillen echter aanzienlijk. Hij staat op hetzelfde platform als de nieuwe Evoque en deelt ook het merendeel van diens techniek. De carrosserie is 13 procent stijver dan voorheen en dankzij anders gemonteerde subframes dringen minder vibraties en rijgeluiden in het interieur door. De brandstoftank groeide met 20 procent (nu 65 liter) en de standaard negentraps automatische versnellingsbak werd opnieuw gekalibreerd voor optimale zuinigheid.
Nieuw dashboard
Het dashboard is, net als de deurpanelen en het stuurwiel, opnieuw ontworpen en komt in grote lijnen overeen met dat van de Evoque; alleen de middenconsole – die gedomineerd wordt door het 10,25-inch grote aanraakscherm – is anders opgebouwd. Vanzelfsprekend werd de SUV voorzien van de laatste versie van het Pivi Pro-infotainmentsysteem, dat we al kennen van de Defender. Erg fraai, met haarscherpe graphics, maar weinig intuïtief en we zijn wel eens snellere interfaces tegengekomen.
Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, en heeft een eigen Spotify-app, zodat u uw telefoon niet meer hoeft te koppelen om bij uw muziekbibliotheek te komen. Software-updates ‘over the air’ zijn vandaag de dag een vanzelfsprekendheid, evenals voldoende stroom voor hedendaagse eerstelevensbehoeften. Vandaar dat de Discovery Sport binnenin zes USB-poorten en drie 12-volt laadpunten heeft. Draadloos telefoon opladen behoort tot de mogelijkheden, maar is niet standaard.
Overzichtelijk
Op motorisch vlak is het allemaal tamelijk overzichtelijk, want er is drastisch gesnoeid in het aanbod. Er is een tweeliter turbo benzine met 200 pk en een tweeliter turbodiesel met 165 pk. Vierwielaandrijving is standaard, ofschoon de achterwielen slechts worden bijgeschakeld als de omstandigheden daar om vragen. Dat scheelt brandstof en is dus beter voor het milieu. Over milieu gesproken: dat de Discovery Sport zijn mannetje staat op onverhard terrein, hoeven we natuurlijk niet te vermelden. Want Land Rover immers.
Interessante nieuwkomer is de P300e PHEV. Een plug-in hybride, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een 1 ,5-liter driecilinder benzinemotor en de achterwielen door een elektromotor, gevoed door een 15 kWh accupakket. Samen goed voor 309 pk, van nul tot honderd in 6,2 seconden en een topsnelheid van 209 km/u. En in ons land, vanwege ons onnavolgbare belastingklimaat, nota bene de meest voordelige uitvoering. De P300e PHEV is maar liefst twaalf mille goedkoper dan de P200. Nu snapt u ook die uitdunning van het motorenaanbod.
De PHEV heeft op papier een elektrisch bereik van 62 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 50 km. Voor de gemiddelde forens ruimschoots toereikend om doordeweeks de benzinemotor niet te hoeven gebruiken. Volledig opladen duurt twee uur.
Ruim en stil
In het dagelijks leven ontpopt de PHEV zich tot een ware heerlijkheid. Hij is ruim (de diesel en de benzine zijn zelfs als zevenzitter leverbaar), vlot en zuinig, de afwerking en gebruikte materialen zijn minstens zo hoogwaardig als die van de Range Rover Evoque, het omschakelen van elektrisch naar fossiel vindt bijna ongemerkt plaats en de auto is onwaarschijnlijk stil. Van het hoge gewicht (2.168 kg, waarvan bijna 270 kilo op het conto van de accu’s komt) merk je niks en de wegligging is boven iedere twijfel verheven.
Sportiviteit is hem volledig vreemd en de stuurinrichting is tamelijk gevoelloos, maar als extreem praktische cruiser zijn er weinig betere te vinden. Je vraagt je alleen af waarom zijn makers er niet voor hebben gekozen hem volledig elektrisch te maken. De techniek van de Jaguar i-Pace ligt immers voor het grijpen. De Land Rover Discovery Sport is verkrijgbaar vanaf 65.716 euro.