Bijna 600 pk. Van 0 tot 100 in 3,5 seconden. Topsnelheid: 260 km/u. Volledig elektrisch en met het comfort en gebruiksgemak van een gewone gezinsauto. En dat alles voor minder dan 70 mille. Maak kennis met de Kia EV6 GT.
Kia timmert hard aan de weg. De Koreanen willen af van het belegen kiloknaller-imago en niet langer gezien worden als trendvolger, maar als trendsetter. Een zelfbewuster merk-logo en een nieuwe designtaal vormen daarbij een eerste aanzet. Maar alleen daarmee red je het niet in de huidige markt; er is meer nodig om je te onderscheiden en – belangrijker – klanten aan je te binden.
In een tijd waarin alle fabrikanten dezelfde auto proberen te maken, en daar ook heel aardig in slagen, valt het om den drommel niet mee om iets ‘eigens’ neer te zetten. Het is immers al snel meer van hetzelfde. Tenzij de prestaties het grijze gemiddelde veruit overstijgen. En dat laatste is precies wat de Kia EV6 GT voor ogen heeft.
Opvallend genoeg
De EV6 is Kia’s eerste volledig elektrische auto en deelt zijn techniek met de Hyundai Ioniq5 (Kia en Hyundai behoren tot hetzelfde concern). Al bij zijn introductie in 2021 werd de komst van een sportief topmodel aangekondigd, maar het duurde nog ruim een jaar voordat die versie daadwerkelijk het podium betrad.
Qua uiterlijk zijn de verschillen met een gewone EV6 tamelijk marginaal. De vijfspaaks 21-inch lichtmetalen wielen springen het meest in het oog, met daarachter gifgroene remklauwen. De bumpers zijn iets anders vormgegeven, en eigenlijk ben je er dan wel.
Subtiliteit wat de klok slaat, dus. Niet zo gek, want de EV6 is van zichzelf al opvallend genoeg. Of hij mooi is, moet ieder voor zich bepalen. In ieder geval distantieert hij zich van de tranentrekkende eenvormigheid van de gemiddelde SUV, en voor dat alleen al verdient Kia alle lof. Of het ontwerp ook op de lange duur beklijft, zal de toekomst moeten uitwijzen.
Onderhuidse verschillen
Onderhuids zijn de verschillen echter aanzienlijk, want zijn makers hebben er zich allerminst met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Uitgangspunt is de gewone (325 pk sterke) vierwiel aangedreven EV6 AWD, maar de beide elektromotoren leveren nu significant meer vermogen: de achterste schopt het tot 367 pk, de voorste tot 218, wat een systeemvermogen van 585 pk (740 Nm) oplevert.
Goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden. Het maximum toerental van de elektromotoren werd verhoogd van 15.000 naar 21.000 t/pm, waarmee een topsnelheid van 260 km/u kon worden gerealiseerd. Met die cijfers schaart de EV6 GT zich in één keer onder de allersnelste EV’s.
Geen klein bier
Om al dat geweld ook op het asfalt te krijgen, werd de GT vijf millimeter verlaagd, voorzien van adaptieve dempers, andere veren, een stijvere stabilisatorstang aan de achterzijde en een elektronisch sperdifferentieel tussen de achterwielen. De geometrie van de voorwielophanging werd aangepast, de besturing kreeg een directere overbrenging, de remmen werden vergroot, er werden 255 mm brede Michelin Pilot Sport 4-sportbanden gemonteerd en het 77 kWh accupakket kreeg extra koeling. Voorwaar geen klein bier.
Gifgroen
Waar de meeste merken rood als themakleur hanteren voor hun sportiefste modellen, kiest Kia bij de EV6 GT voor gifgroen. Niet alleen aan de buitenkant (de remklauwen), maar ook in het interieur. De speciale kuipstoelen hebben gifgroene stiksels, het heerlijk dikke sportstuur eveneens, en de sfeerverlichting schijnt ook in die kleur.
Het geheel ademt Europese zakelijkheid en doet in niets meer denken aan de Aziatische kitsch van weleer. Overigens, voor wat betreft die (sublieme) kuipstoelen: die zijn uitsluitend handmatig te bedienen en zijn niet geventileerd. Laat Kia zich hier ineens van zijn kruidenierderigste kant zien? Geenszins. Door het weglaten van deze voorzieningen, kon het meubilair dichter op de vloer worden gemonteerd. En dat is weer goed voor maximale interactie met het onderstel. Kwestie van prioriteiten.
Driftmodus
Het stuurwiel bevat een knop voor de verschillende rij-instellingen (het gebruikelijke Eco, Normal en Sport), die van elkaar verschillen op het gebied van veercomfort en stuurrespons, maar vooral bedoeld zijn om het verbruik te drukken. En bij het drukken van het verbruik, horen 585 paardenkrachten bepaald niet thuis.
Nu kun je aanvoeren dat je dan niet had moeten kiezen voor de GT, maar aan die logica heb je niet zoveel als je naar een lege accu staat te kijken. Vandaar dat het volle vermogen pas wordt vrijgegeven na het indrukken van de (gifgroene, jawel) separate GT-knop.
Sterker, er is zelfs een driftmodus beschikbaar, waarbij het vermogen volledig naar de achterwielen wordt gestuurd en alle elektronische vangnetten worden weggetrokken. Romige driftpartijen liggen dan ineens binnen handbereik. Pas als de bestuurder het ál te bont maakt en te weinig tegenstuurt, schakelen de voorwielen bij om te redden wat er nog te redden valt. Mind you, we hebben het hier nog altijd over een Kia.
Beperkte actieradius
Dat dit soort strapatsen de actieradius niet ten goede komen, moge duidelijk zijn. Kia geeft voor de EV6 GT een theoretisch (WLTP) bereik op van 424 km, wat in de praktijk neerkomt op 300-350 km. Bepaald niet grensverleggend, om niet te zeggen tamelijk teleurstellend. Daar staat tegenover dat de auto is voorzien van een 3-fasenlader, een warmtepomp en een 800 Volt snellaadsysteem, waarmee hij aan de juiste lader in iets meer dan een kwartier weer tot 80% is opgeladen.
Echte GT
Eenmaal achter het stuur doen dat soort overwegingen er niet meer toe en geniet u van alle moderniteiten die u in dit segment mag verwachten. De EV6 GT is razendsnel, met een vertrouwenwekkend weggedrag. De wegligging is verregaand neutraal en dat u met ruim 2.100 kg aan het stoeien bent, merkt u eigenlijk nooit.
De besturing is weliswaar wat ongevoelig, maar scherp genoeg en de auto laat zich uiterst secuur plaatsen. De binnenruimte is royaal en op de afwerking en de gebruikte materialen valt weinig af te dingen. Het veercomfort is ‘Duits-stevig’, zonder door te slaan naar het knetterharde dat zoveel hedendaagse auto’s kenmerkt. En waarmee Kia de aanduiding GT (Gran Turismo; een auto waarmee je op hoge snelheid comfortabel grote afstanden kunt afleggen) volledig waarmaakt. Dat de auto wordt aangeprezen met de huiveringwekkend lelijke slogan ‘Kies voor het vermogen van elektrische performance’, zien we dan maar door de vingers.
De Kia EV6 GT is verkrijgbaar vanaf € 69.295. En dan bent u ook meteen klaar, want de enige opties zijn metallic lak en matte lak. Wel zo overzichtelijk. Overigens is er al een EV6 voor € 48.995.