Advocatie houdt wel van eigengereidheid en een non-conformistische levenshouding. Dus als u in de markt bent voor een BMW 4-serie of een Audi A5 en desondanks opteert voor de Cadillac ATS Coupé, heeft u wat ons betreft het pleit al voor de helft gewonnen.
Door Ewoud Hallebeek
Yep, een Cadillac. Geef toe, het is weer eens wat anders. En om alle zwartkijkers maar meteen de wind uit de zeilen te nemen: de tijd dat Uncle Sam alleen maar kingsize auto’s met een abominabele wegligging en uiterst dorstige V8’s onze kant op stuurde, ligt al een jaar of tien, vijftien achter ons. Neem nu onlangs geïntroduceerde ATS Coupé; volgens zijn makers ‘de meest Europese Cadillac ooit’ en dat schept toch verwachtingen. Natuurlijk is de Coupé gebaseerd op de gewone ATS sedan en heeft hij dezelfde wielbasis, maar dankzij de grotere spoorbreedte, de kortere overhangen voor en achter, en het bredere 18-inch lichtmetaal, staat de Coupé lekker ‘vierkant’ op zijn wielen. Het uiterlijk zal niet ieders smaak zijn (ons kunnen de op de Stealth-bommenwerpers geïnspireerde lijnen wel bekoren), maar gebrek aan originaliteit valt hem in ieder geval niet te verwijten. En dat alleen al is goed voor bonuspunten.
Exclusiviteit verzekerd, al was het maar omdat slechts weinigen het aandurven een auto te kiezen die zich ondubbelzinnig onderscheidt van de grijze massa. Daarnaast is de kans dat u ooit een tweede ATS Coupé in het wild zult tegenkomen zo goed als nihil. Dat heeft niets te maken met de auto an sich, alswel met de gevoerde modelpolitiek. Vooralsnog wordt in Europa uitsluitend de 2.0 Turbo verkocht en dan weet je bij voorbaat al dat je het qua verkoopaantallen moet hebben van die ene verdwaalde vrije geest die zich in de showroom meldt. Echte aantallen boek je met diesels en die zijn er dus niet (er wordt aan gewerkt, vernamen wij uit betrouwbare bron), net zomin als zescilinders. In de VS is ook een 3.6 V6 verkrijgbaar, maar die zou aan deze kant van de grote plas – vanwege het fiscale ontmoedigingsbeleid – volkomen onverkoopbaar zijn.
Een viercilinder dus. En daar slaat dan, eerlijk is eerlijk, toch een beetje de twijfel toe. Een coupé koop je om jezelf te verwennen en daar hoort gevoelsmatig toch een lekker vol klinkende zespitter bij. Niet dat de tweeliter in het vooronder van de ATS Coupé niet voldoet (met 276 pk, 400 Nm, van 0-100 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid van 240 km/u komt u echt niks tekort), maar erg weldadig wil het maar niet worden. Nuchter bezien valt er echter weinig tegenin te brengen, al was het maar vanwege het benzineverbruik. Cadillac belooft een gemiddelde inname van 1:12, maar in de praktijk is 1:9 een stuk realistischer, zelfs bij een gematigde rijstijl. In tijden waarin ‘groen’ (lees: bijtelling) de nieuwe religie is niet echt overtuigend, maar een onvermijdelijk gevolg van het leeggewicht van 1602 kg en de standaard automatische zesversnellingsbak. Cadillac kiest er namelijk voor de ATS Coupé in Europa alleen maar ‘fully loaded’ aan te bieden en het moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte komen. En dan te bedenken dat er voor de thuismarkt ook een handgeschakelde zesbak beschikbaar is, het moet niet veel gekker worden – It’s life, Jim, but not as we know it.
Het maakt de keuze echter wel eenvoudig, want alles wat u zich maar kunt wensen, is standaard aan boord. Lederen bekleding, aluminium en carbon afwerkstripjes, zwarte hoogglans pianolak op de middenconsole, 8-inch LCD touch screen met (belabberd) navigatiesysteem, heads-up display, Bose muziekinstallatie, keyless entry, Bleutooth, uitgebreide veiligheidssystemen; het zit er allemaal in, op of aan. Inclusief de mogelijkheid om uw smartphone draadloos op te laden. Cool.
Cadillac geeft volmondig toe bij de ontwikkeling van de ATS Coupé de BMW 3-serie als benchmark te hebben gebruikt. En dat merk je. De (achterwielaangedreven) ATS Coupé kan zich qua weggedrag meten met het beste wat onze Oosterburen te bieden hebben. De automaat doet foutloos zijn werk (alleen als u uw PR op de Nordschleife wilt aanscherpen zouden wij de flippers achter het stuur aanbevelen) en ook de wegligging en besturing zijn boven iedere twijfel verheven. Van overhellen is geen sprake, de scherpe besturing (zeker in de Sport-modus) en puike Brembo-remmen doen de rest. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kunt u opteren voor vierwielaandrijving of het Magnetic Ride Control-sportonderstel. In het laatste geval krijgt u er dan meteen een mechanisch sperdifferentieel, een extra grote radiateur en hogesnelheidsbanden bij. En dan lonkt zomaar die Nordschleife weer. Daarvoor vindt u 276 pk wat aan de schrale kant? Weet dan dat binnenkort de ATS-V voet aan wal zet, waarmee Cadillac de strijd aanbindt met de M3’s van deze wereld. Voorzien van een biturbo 3.6 V6 met 455 pk en 603 Nm, hetgeen goed moet zijn voor het standaardsprintje in 4 seconden en een uiterst mannelijke topsnelheid van 300 km/u. Af-fabriek handgeschakeld, tegen meerprijs uitgerust met de razendsnel schakelende achttraps automaat uit de Chevrolet Corvette.
De Cadillac ATS Coupé is verkrijgbaar vanaf € 54.000. Als u alle opties heeft aangevinkt, treft u onder aan de streep een bedrag van bijna 70K. Een hoop geld, waarvoor u ook een serieuze 4-serie voor de deur kunt zetten. Je kunt het echter ook de prijs van onalledaagsheid noemen.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.