BMW heeft inmiddels de nodige ervaring met ‘elektrisch rijden’. Denk aan de niche-modellen i3 en i8, en de plug-in hybride-uitvoeringen van de X5 en de 7-serie. Goed voor het imago, maar qua verkoopaantallen heb je er natuurlijk niets aan. Dat gaat echter veranderen. Vorige maand werden in München de stekkervarianten van de 3- en de 2-serie aan de internationale vakpers voorgesteld. Advocatie was aanwezig.
Door Ewoud Hallebeek
We hebben het dan over de 330e en de 225xe – auto’s die wél in grote aantallen verkocht zullen gaan worden. Want 15% bijtelling.
De 330e is de welhaast archetypische lease sedan, de 225xe richt zich vooral op mensen met een gezin. In beide gevallen zorgen een turbo benzinemotor en een elektromotor ervoor dat u zich zo ‘groen’ mogelijk verplaatst. Die vaststelling zou licht de indruk kunnen wekken dat het hier gaat om twee technisch identieke auto’s, maar dat is toch niet het geval. De 225xe is een 4×4, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een 1.5 liter driecilinder van 136 pk, en de achterwielen door een 88 pk-sterke elektromotor. Samen goed voor 224 pk en 385 Nm (0-100 km/u in 6,7 seconden, topsnelheid 202 km/u). De 330e is altijd achterwielaangedreven. Voorin huist een tweeliter viercilinder van 184 pk, boven de achterwielen vinden we dezelfde elektromotor als in de 225xe. Dat zorgt voor een gecombineerd vermogen van 252 pk en 420 Nm (0-100 in 6,1 seconden, 225 km/u).
Beide modellen hebben volgens BMW een gemiddeld verbruik 1 op 50. Volledig elektrisch rijden kan 40 kilometer, met een maximum vaart van 125 km/u. En dat betekent dat de doorsnee forens alleen in het weekend op benzine zal rijden.
Hoe dat rijdt, vraagt u? Welnu, zoals elke andere 3- of 2-serie. Van het samenspel tussen benzine- en elektromotor merk je niets en de rijeigenschappen wijken nauwelijks af van een gewone ‘drie’ of ‘twee’. Jazeker, de 330e is bijna 200 kg zwaarder dan de vergelijkbare 330i, maar die wetenschap gaat in het dagelijkse woon/werkverkeer volledig aan je voorbij.
Rijdend met het bit tussen de tanden is de 330e iets minder scherp en levendig dan zijn volledig benzinegestookte broertje, maar wees eerlijk, wanneer rondde u nu voor het laatst met rokende banden en ‘full opposite lock’ een klaverblaadje? We bedoelen maar. In de tussentijd geniet u van de totale stilte en het lage verbruik.
Tijdens de persintroductie deed BMW er alles aan om het journaille weg te houden van de limietloze Autobahn, waar het onvermijdelijke testen van tussenacceleratie en topsnelheid alle groene PR-praat in één keer teniet zou hebben gedaan. In plaats daarvan schotelde men ons een stuitend saai testparcours voor, bestaande uit eindeloos stadsverkeer en provinciale wegen. Vervelend, maar wel effectief. Want doordat de maximum snelheid nergens boven de 100 km/u lag, kon er grotendeels elektrisch worden gereden. En dat resulteerde bij ons in een gemiddeld verbruik van 1 op 25 in de 330e, en maar liefst 1 op 40 in de 225xe. Dat zijn cijfers die ertoe doen.
In dat verband echter nog wel een terzijde. Bij veel mensen bestaat de gedachte dat ‘elektrisch rijden’ zo’n beetje hetzelfde is als ‘gratis rijden’. Dat is bepaald niet het geval. Stroom is duur. Een simpel rekensommetje leerde ons dat een vergelijking van de kilometerprijs tussen de 330e en de 330i niet per definitie in het voordeel van de plug-in hybride hoeft uit te vallen. Met dank aan de relatief lage benzineprijs van dit moment. We willen maar zeggen: reken u niet te snel rijk.
Over rekenen gesproken: de 330e is leverbaar vanaf € 44.764 (leasen is mogelijk vanaf € 699 per maand), waarmee hij € 1.000 goedkoper is dan de even sterke en even snelle 330i (nu ja, die laatste heeft een 25 km hogere topsnelheid, maar dat is voor de statistieken). Een sterke aanbieding, temeer omdat de 330e zo goed als concurrentieloos is. Bij Mercedes kunt u terecht voor de C 350E. Die heeft weliswaar 27 pk meer dan de 330e, maar is ook 9K duurder. Audi heeft uitsluitend de A3 Sportback e-tron. Zes mille goedkoper, maar langzamer en – vooral – ‘slechts’ een A3. En dan houdt het op. Want u vindt de VW Passat GTE en de Lexus IS 300H toch niet echt een alternatief?
De BMW 225xe kent een vanafprijs van € 39.800. Lease: vanaf € 579 per maand.
Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.