Als je Audi de hardware geeft van de volelektrische Porsche Taycan, dan weet je dat je iets moois kunt verwachten. Advocatie reed met de 646 pk-sterke RS e-Tron GT. De vraag is: in hoeverre koop je daar een andere auto aan dan zijn evenknie uit Zuffenhausen?
Drie jaar geleden begon Audi aan de transitie van ‘fossiel’ naar volledig elektrisch. De aftrap werd gegeven door de e-Tron SUV, onlangs gevolgd door de elektrische Q4 en de hier beschreven GT. Waarbij ‘e-Tron’ in alle gevallen wordt gebruikt als aanduiding van de accu-aandrijflijn.
In 2018 toonde het merk met de ringen het prototype van de GT. Sinds kort staat het nieuwe vlaggenschip in bijna ongewijzigde vorm in de showroom. Marc Lichte is verantwoordelijk voor het ontwerp en noemde de vierdeurs sportcoupé bij de introductie ‘de mooiste auto die ik ooit hebt getekend’.
En daar kunnen wij alleen maar mee instemmen. Wat een schoonheid. Imposant, krachtig en zelfbewust, zonder ál te zeer in your face te zijn. Dat wij daarin niet alleen staan, bleek wel tijdens de kleine week dat wij de GT de onze mochten noemen: het aantal opgestoken duimen en klikkende mobieltjes was niet meer op de vingers van twee handen te tellen.
Techniek van Porsche
Een van de voordelen van tot hetzelfde concern behoren, is dat je niet altijd het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Dus toen Porsche met de elektrische Taycan op de proppen kwam, stond wel vast dat we diens onderhuidse techniek (platform, aandrijflijn, wielophanging, remmen) bij Audi terug zouden gaan zien. Al was het maar om de ontwikkelingskosten te spreiden.
En dus kun je enigszins gechargeerd stellen dat de e-Tron GT feitelijk niks meer is dan een Taycan in een ander jasje. Audi benadrukt echter dat er wel degelijk een groot verschil is: de Taycan is veel meer hardcore, volledig gefocust op sportiviteit, daar waar de GT zijn naam eer aandoet en zich vooral richt op comfort. En op de Tesla Model S, al zeggen de Duitsers dat laatste er niet met zoveel woorden bij.
Twee uitvoeringen
De in een Co2-neutrale fabriek in Neckarsulm gebouwde e-Tron GT is vooralsnog in twee uitvoeringen beschikbaar. Instapper is de 530 pk-sterke Quattro (0-100 km/u in 4,1 sec, topsnelheid 245 km/u). Daarboven staat de RS (Renn Sport), met 646 pk, het standaardsprintje in 3,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u
Beide modellen zijn voorzien van een 93,4 kWh lithium-ion accupakket, twee elektromotoren en vierwielaandrijving, en gezegend met een theoretisch (WLTP) bereik van 487 km. Wat in de praktijk neerkomt op zo’n 400 km. Dankzij het 800 Volt-spanningssysteem (het dubbele van wat de meeste concurrenten bieden) ‘tank’ je aan de juiste snellader in vijf minuten 100 km bereik en is de accu in iets meer dan 20 minuten weer voor 80% vol.
Wij reden de RS, die je zou kunnen vergelijken met de 34 pk sterkere Porsche Taycan Turbo. Luchtvering is standaard, evenals variabele dempers, 20-inch lichtmetalen wielen en een elektronisch sperdifferentieel. Dynamische vierwielbesturing is optioneel.
Het interieur is typisch Audi en wijkt – met zijn twee grote kleurenschermen – volledig af van dat van de Taycan. De uitmuntende, lage zitpositie, inclusief het rechtopstaande, met alcantara beklede stuurwiel, is wel één op één overgenomen en dat kunnen we niet sterk genoeg prijzen.
Als je van actief sturen houdt, is er geen betere plek denkbaar, zéker als u op de optielijst de sublieme sportstoelen Pro (€ 2.413,-) heeft aangevinkt. Het infotainmentsysteem werkt foutloos, maar is weinig intuïtief. Daar staat echter tegenover dat Audi de goede smaak heeft gehad niet alle druktoetsen te willen afschaffen en dat brengt de zaak dan weer in evenwicht.
Gerecycled materiaal
Om het duurzame karakter van de GT te benadrukken, bestaan veel onderdelen in het interieur uit gerecycled materiaal. Zo zijn het tapijt en de vloermatten gemaakt van oude visnetten – daarmee snoert u uw zwager effectief de mond tijdens de verplichte jaarlijkse schoonfamiliebijeenkomst. Als we toch iets negatiefs moeten noemen, dan zouden we zeggen dat het dashboard tamelijk druk is.
Waar Porsche in de Taycan vooral de link naar de 911 wilde leggen, met een herkenbare en terughoudende vormgeving, is Audi zich in de GT te buiten gegaan aan vouwen en hoeken en randjes en richeltjes. De gebruikte materialen en de afwerking staan buiten kijf, maar we hebben wel eens rustgevender omgevingen gezien.
Superioriteit in gezinsverpakking
Nu zouden we u kunnen vertellen dat de GT, ondanks zijn sterk aflopende daklijn, achterin voldoende ruimte biedt voor twee niet al te grote passagiers. Of dat de bagageruimte weliswaar niet overhoudt, maar aan de meeste wensen zal voldoen. Of dat hij comfortabel genoeg is voor een Pan-Europese reis met het hele gezin. Maar op dat soort praktische informatie zit u helemaal niet te wachten – hooguit als argument om bij het thuisfront de aanschaf te kunnen verantwoorden.
Nee, waar het u werkelijk om gaat, is de rijervaring. Dát is immers de reden dat u een RS overweegt.
Welnu, daarin stelt deze Audi niet teleur. De Taycan mag dan op nerd-niveau een wat scherper stuurgevoel hebben en een marginaal sportiever weggedrag, neem van ons aan dat u daar in de dagelijkse praktijk, die gekenmerkt wordt door met de rest van Nederland meehobbelen op de A2, niets van merkt.
De RS e-Tron GT is simpelweg onder alle omstandigheden bovengemiddeld capabel. En onaards snel bovendien. Superioriteit in gezinsverpakking. Je vergeet nooit met vijf meter lengte, twee meter breedte en een gewicht van bijna 2,5 ton onderweg te zijn, maar de perfecte gewichtsverdeling, het ultra lage zwaartepunt, de communicatieve stuurinrichting, het schier onuitputtelijke vermogen en het briljante onderstel doen je op afroep naar adem happen. U dacht dat de Baron in de Efteling al een intense ervaring was? Think again.
Hoger comfort
De Audi e-Tron GT Quattro is verkrijgbaar vanaf € 106.366,-. Ter vergelijking: de even sterke, maar fractioneel snellere Porsche Taycan 4S is er vanaf € 110.600,-. De RS kost minimaal € 146.295,-, een kleine tien mille minder dan de Taycan Turbo. Maar dat is dan zonder extra’s; onze testauto telde onder aan de streep een bedrag van 178 K en dat is zonder meer een hele berg geld. Dat leidt tot de hamvraag: moet u voor de e-Tron GT kiezen, of voor de Taycan?
Eerlijk is eerlijk, het is een beetje lood om oud ijzer. De techniek is grotendeels gelijk en dan blijft persoonlijke voorkeur over. Veel mensen zullen vooral waarde hechten aan het prestige van de Porsche, dat ontegenzeggelijk groter is dan dat van de Audi. Maar wij zouden opteren voor de RS. Die is in onze ogen mooier, goedkoper bovendien, terwijl het verschil in sportiviteit op zijn best marginaal te noemen is. Het hogere comfort van de Audi zou voor ons echter de doorlag geven. Maar smaken verschillen. Wij zouden wensen in de positie te zijn om voor deze keuze te staan.