De mogelijkheden om kandidaten te benaderen of om als organisatie gevonden te worden lijken eindeloos door het gebruik van internet en social media. Daar valt echter wel wat op af te dingen, zo valt op te maken uit de publicatie Zicht op de krappe arbeidsmarkt van Young Executive Recruitment en Intelligence Group.
In de praktijk blijkt namelijk dat door het grote aanbod van vacatures, vacaturesites en unieke webpagina’s, kandidaten door de bomen het bos niet meer zien. Het lijkt er op dat hoe harder werkgevers werven, hoe passiever kandidaten worden onder het bombardement aan mogelijkheden. “Ik hoor het wel als er een baan voor mij is”.
Het zoeken van een baan op internet is een behoorlijk complexe aangelegenheid geworden, zo blijkt. Deels is dat ook onwetendheid, stelt Yer. Veel kandidaten veronderstellen dat zoeken met Google het wel zo ongeveer is. Als gevolg daarvan gebruiken kandidaten steeds minder bronnen om zich te oriënteren. “Hierdoor zijn latent zoekende kandidaten inmiddels oververtegenwoordigd in de doelgroepen die werkgevers willen benaderen. Daar zit het grootste wervingspotentieel, maar dus ook meteen de grootste uitdaging. Hoe kan je deze kandidaten nog bereiken als zij niet zoeken en hoe kan je ze uiteindelijk laten bewegen?,” aldus YER.
Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group neemt een voorschot op een mogelijke oplossingsrichting. Organisaties zullen allereerst moeten analyseren of zij een actief of een passief zoekende doelgroep willen aanspreken. Vervolgens moet voor deze doelgroep worden vastgesteld in hoeverre zij zich door hardere voorwaarden (employer benefits) of door zachtere voorwaarden (employer branding) laten verleiden.
Inzetten op beide uitersten is slechts voor weinig organisaties haalbaar, stelt Waasdorp. Een dergelijke analyse kan een wezenlijke bijdrage leveren aan een succesvolle inzet van middelen en het uiteindelijke succes van werving. “Misschien zijn benefits en branding niet altijd uiteinden op hetzelfde continuüm. Langs deze lijnen moet je echter wel durven denken om het als organisatie helder te krijgen en met de juiste propositie de juiste doelgroep aan te spreken.”