Rechtsbijstandverzekeraars scoren beter dan advocaten als het gaat om de kwaliteit van juridische dienstverlening in civiele handelszaken. Dat concludeert het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie in een recente evaluatie van de verhoging van de zogenoemde competentiegrens in 2011.
Met de verhoging van deze grens kunnen civiele handelszaken met een belang van 5.000 tot 25.000 euro worden behandeld door de kantonrechter. Partijen zijn bovendien niet meer verplicht om een advocaat in te schakelen. Volgens de onderzoeksresultaten doet nog geen kwart van de partijen in deze zaken, die overigens een gering percentage van alle handelszaken vertegenwoordigen, een beroep op een advocaat. Nog een kwart roept de hulp van een deurwaarder in, bijna 13% vertegenwoordigt zichzelf (wat volgens het WODC zelden goed gaat) en 4,6% van de partijen wendt zich tot een rechtsbijstandverzekeraar.
Over het algemeen komt de kwaliteit van de rechtshulp door rechtsbijstandverzekeraars zelfs als beste uit de bus bij, blijkt uit het onderzoek, op basis van het oordeel van professionals – zoals rechters, advocaten en deurwaarders – en de tevredenheid van klanten. ‘Bij de verzekeraars zien we een combinatie van een hoge peer rating over de bekwaamheid van de gemachtigden gepaard gaan met een hoge mate van klanttevredenheid.’ De gemiddelde score voor verzekeraars komt uit op een 7,5. Dat is hoger dan de 7,1 voor advocaten en de 6,4 voor deurwaarders.
Zodoende doorstaan rechtsbijstandverzekeraars de vergelijking met advocaten ‘met glans’, aldus de onderzoekers. ‘De vraag of klanten van rechtsbijstandverzekeraars net zo goed worden geholpen als rechtzoekenden die zelf een advocaat contracteren kan, voor zover het zaken betreft die voor de rechter worden gebracht, met een volmondig ‘ja’ worden beantwoord,’ schrijven zij.
Het WODC liet ook onder meer rechters en advocaten een oordeel vellen over de processtukken en het optreden in de rechtszaal van hun medeprofessionals. In de rechtszaal krijgen advocaten uiteindelijk wel het beste cijfer (7,3), gevolgd door verzekeraars (7,0). Als het gaat om de kwaliteit van de processtukken krijgen de verzekeraars echter een 7,2 en advocaten slechts een 6,4.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de verhoging van de competentiegrens ertoe heeft geleid dat de toegankelijkheid van het civiele handelsrecht er flink op vooruit is gegaan. Het aantal zaken in deze categorie nam toe met naar schatting 20% tot 25%. Daarnaast nam het rechtvaardigheidsgevoel gemiddeld genomen toe, ook onder benadeelde partijen.
Klik hier voor de volledige evaluatie door het WODC (PDF).