Met enige vertraging heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming deze week een wetsvoorstel voor de invoering van verplichte kwaliteitstoetsen voor advocaten in consultatie gebracht. Dit meldt SC Online. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de kwaliteitstoetsen voor de advocatuur al per 1 januari 2019 zouden worden ingevoerd.
Het wetsvoorstel, dat specifiek een wijziging behelst van artikel 26 van de in 2015 gewijzigde Advocatenwet, regelt onder meer dat er bij de uitvoering van de kwaliteitstoetsen persoonsgegevens van advocaten mogen worden verwerkt.
Bovendien worden met de wetswijziging beroepsregels voor advocaten, gerechtsdeurwaarders en notarissen op dit punt geharmoniseerd. De drie beroepsgroepen hebben nu nog eigen regels, die weliswaar vergelijkbaar zijn, maar ‘niet altijd naar de letter gelijk’, schrijft Dekker. Ook stelt hij in de toelichting op de wetswijziging: ‘De kwaliteitstoetsingen kunnen inmiddels rekenen op een breed draagvlak binnen de drie beroepsorganisaties en worden in de praktijk van de notarissen en de gerechtsdeurwaarders al een aantal jaren toegepast.’
Het College van Afgevaardigden van de NOvA stemde in 2017 in met de invoering van kwaliteitstoetsen voor de advocatuur. Alle advocaten zijn straks verplicht om jaarlijks minimaal acht uur te spenderen aan een vorm van gestructureerde feedback, door middel van intervisie, peer review of gestructureerd intercollegiaal overleg. Hieruit volgende verdieping van kennis, inzicht en vaardigheden moet leiden tot effectiever professioneel gedrag, aldus de Orde.
De NOvA had de invoering van de kwaliteitstoetsen per 1 januari dit jaar beoogd, maar het ministerie van Justitie en Veiligheid haalde de deadline voor de formele wetswijziging van artikel 26 niet. Het is nog niet bekend wanneer de wetswijziging precies ingaat.