Het Engelse hoofdkantoor van Allen & Overy heeft het vaderschapsverlof voor zijn medewerkers verlengd tot twaalf weken. Ook mogen kantoorgenoten die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan voortaan met betaald verlof.
Het vaderschapsverlof bij Allen & Overy is zodoende verzesvoudigd: van twee naar twaalf weken. Ook heeft het kantoor besloten dat collega’s, bij wie het zwangerschapsverlof ten einde loopt, geleidelijk mogen terugkeren, en dat medewerkers die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan voortaan recht hebben op vijf dagen betaald verlof per jaar.
Verder heeft het Magic Circle-kantoor nieuw ‘neonataal verlofbeleid’: dat wil zeggen dat Allen & Overy werknemers, die ouder zijn geworden van een te vroeg geboren baby, extra verlof krijgen. Tot slot hebben Allen & Overy-advocaten, die willen adopteren, voortaan recht op een ‘verbeterd adoptieverlof’. Dit om de adoptie in goede banen te leiden.
Veranderd gezinsleven
Volgens The Law Society Gazette is Allen & Overy tot deze regelingen gekomen door ‘het veranderende gezinsleven‘. Wereldwijde HR-directeur Sasha Hardman licht toe: “We hebben geluisterd naar de wensen van onze werknemers zodat we deze verandering kunnen bijbenen. We vinden het belangrijk dat je een gezin kunt hebben én een succesvolle carrière bij Allen & Overy kunt opbouwen. Daarvoor is nu meer ondersteuning, flexibiliteit en aanmoediging dan ooit.”
Allen & Overy treedt hiermee in de voetsporen van Linklaters. Laatstgenoemde kwam eind 2019 met soortgelijke maatregelen op de proppen. Linklaters wil er zo voor zorgen dat kantoorgenoten met kinderen, ongeacht gender, net zoveel tijd kunnen besteden aan de opvoeding als hun levensgezel. Het kantoor probeert op die manier aan te haken op de veranderende rollenverdeling binnen het moderne gezinsleven.
Niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in de Verenigde Arabische Emiraten heeft het kantoor soortgelijke maatregels getroffen. Daar blijft het voorlopig echter bij, zo heeft Allen & Overy bevestigd. Wel neemt het kantoor momenteel ook het wereldwijde beleid op dit vlak onder de loep.
Foto: Hollandse Hoogte / Marco Okhuizen