Twee van de drie senior advocaten op een partner- of managementpositie geeft aan niet of nauwelijks te zijn voorbereid op de nieuwe leidinggevende rol. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek naar managementstrategieën en trainingen op advocatenkantoren, gehouden door het Britse accountantskantoor Smith & Williamson.
Aan het onderzoek namen senior advocaten van 95 Britse advocatenkantoren deel. Van hen gaf 64% aan dat zij ‘weinig of geheel geen hulp’ kregen bij de voorbereidingen hun nieuw te bekleden managementfuncties. Van hen die wel actief door hun kantoor werden klaargestoomd, vond 36% die hulp ‘nuttig’. Liefst 44% van de respondenten stond er helemaal alleen voor, gaven zij aan.
Giles Murphy van Smith & Williamson noemt deze uitkomsten ‘zorgelijk’. “Sterk management is immers de sleutel tot succes voor een advocatenkantoor. Zonder goed leiderschap of vastomlijnde strategieën redden kantoren het niet in deze snel veranderende markt.”
Navraag bij enkele advocatenkantoren door Legal Week leert dat zij trainingsprogramma’s aan het introduceren dan wel verbeteren zijn. Vooral de grootste kantoren beschikken al wat langer over dergelijke programma’s. “Senior advocaten houden er misschien niet van om te doen wat hen gezegd wordt, maar voor de lange termijn is een training zeer belangrijk,” vindt Maurice Allen, senior partner bij Ropes & Gray in Londen.
Susan Bright, regional managing partner voor het Verenigd Koninkrijk en Afrika bij Hogan Lovells, geeft aan zelf zeer positieve trainingservaringen te hebben, iets waar kantoren volgens haar dan ook niet genoeg in kunnen investeren. “Ik kreeg zelf een op maat gemaakte training met een focus op diverse aspecten, zoals financiën, plus een diepgaande verkenning van wat de rol van een partner nu precies inhoudt. Hiervoor kreeg ik een-op-een trainingen van twee externe coaches. Een internationale managementrol verschilt dan ook wezenlijk van het voeren van een praktijk.”