Advocaat Elize van Veen veranderde afgelopen zomer de naam van haar kantoor in Goud Advocaten. Dat was tegen het zere been van Vangoud Advocaten. Een kort geding van Vangoud tegen Goud is onlangs beslist in haar voordeel: Goud is immers maar een ‘zwak onderscheidende term’.
Vangoud Advocaten uit Arnhem bestaat sinds maart 2011, telt dertien advocaten en richt zich puur op vastgoed- en overheidszaken. De naam Vangoud staat in gouden letters op de kantoorgevel. Van Veen begon in november 2010 haar eigen kantoor Putters Advocaten, gespecialiseerd in het contractenrecht, arbeidsrecht, familierecht en ondernemingsrecht. Deze zomer veranderde zij de naam van haar drie advocaten tellende kantoor in Goud Advocaten, met in het nieuwe logo de ‘o’ en ‘advocaten’ in gouden letters.
Dit tot ergernis van het aanzienlijk grotere Arnhemse kantoor, dat ‘verwarring bij het publiek’ vreesde en daarom Goud Advocaten afgelopen zomer sommeerde om de naam te veranderen wegens inbreuk op de handelsnaam Vangoud. Toen Goud hier geen gehoor aan gaf, spande het Gelderse advocatenkantoor een kort geding aan bij de Haagse rechtbank, met de eis de handelsnaam Goud Advocaten en de bijbehorende domeinnaam www.goudadvocaten.nl niet langer te gebruiken, op straffe van een dwangsom à 5.000 euro per dag.
Volgens het vonnis van de voorzieningenrechter van 20 oktober – inclusief afbeeldingen van de kantoorwebsites – zijn de verschillen tussen de kantoren en hun namen echter overduidelijk. Om te beginnen is Goud niet exact dezelfde handelsnaam als Vangoud. “Door toevoeging van het woordje ‘van’ of ‘Van’ in de handelsnamen van Vangoud Advocaten, heeft deze eerder het karakter van een verwijzing naar een familienaam zoals dat in de advocatuur zeer gebruikelijk is,” aldus de rechter. “Dat aan het kantoor van Vangoud Advocaten geen advocaat verbonden is met die achternaam doet daar niet aan af omdat dit bij vele kantoornamen het geval is.”
De handelsnaam Goud Advocaten refereert juist aan ‘het aanprijzende karakter van de term goud’. “Voorshands kan worden aangenomen dat de aanduiding ‘goud’ in het algemene spraakgebruik en in de commerciële praktijk een gebruikelijke aanprijzende term is, die tot uitdrukking brengt dat de betrokken waren en/of diensten van (zeer) goede kwaliteit of anderszins erg waardevol zijn dan wel volop voordelen bieden. Zo wordt in de commercie bijvoorbeeld steeds vaker onderscheid gemaakt in serviceniveaus, waarbij de klant kan kiezen uit brons, zilver en goud en soms zelfs nog platina en diamant. Daarbij valt onder meer te denken aan het aanbod van creditcards of frequent flyer arrangementen.”
Verder duikt de ‘zwak onderscheidende’ aanduiding ‘goud’ wel vaker op in handelsnamen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening en de horeca. Bovendien heeft Van Veen het beschrijvende karakter van het woord goud tot uitdrukking gebracht op haar website, met behulp van sportieve of aan sport gerelateerde foto’s en omschrijvingen van haar diensten (‘wedstrijd winnen’, ‘tot het uiterste gaan’, etc.).
Hier komt nog bij dat de praktijkgebieden van beide kantoren nauwelijks overeenkomen, constateert de voorzieningenrechter. ‘Dat in beide praktijken ook contractenrecht aan de orde kan komen doet niet anders denken over de specialisatie over en weer.’ Verder is de afstand tussen Gorinchem en Arnhem aanzienlijk; Vangoud richt zich op klanten in heel Nederland, waar Goud vooral de regio bedient.
Dit alles maakt de kans op verwarring bij het publiek ‘verwaarloosbaar’, constateert de rechter, en de kans op het slagen van de vordering in een bodemprocedure klein. “Deze conclusie wordt gesteund door de omstandigheid dat in de praktijk zich nog geen relevante gevallen van verwarring hebben voorgedaan.”
Afbeelding: screenshot goudadvocaten.nl