Van Doorne gaf het afgelopen dinsdag schoorvoetend toe via een puntig berichtje op de kantoorwebsite: de strekking van de ‘ironisch bedoelde’ wervingsadvertentie ‘opa Adrie’ die in het pinksterweekend tonnen verontwaardigde reacties oogstte – én volop media-aandacht -, was niet goed overgekomen.
Door Joris Rietbroek
Kleindochter Sophie was vorig jaar juli voor het laatst bij de ontzettend sip in de camera kijkende opa Adrie komen eten. ‘Maar dan werk je wel bij Van Doorne’, en dan heb je nu eenmaal minder tijd over om je familie en vrienden te zien, aldus de boodschap van de campagne. Als je die althans letterlijk neemt.
De advertentie dook eind vorige week op in het magazine van het Amsterdamsch Studenten Corps en werd gespot door advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, in tijden dat jonge advocaten meer dan vorige generaties mikken op een betere work-life balance. Of de grap nu overal begrepen werd of niet, de campagne kwam het kantoor op veel hoon te staan via de reactiekolommen op krantenwebsites en GeenStijl en via Twitter, waar binnen de kortste keren persiflages opdoken.
Ja, Van Doorne-managing partner Hugo Reumkens had voorzien dat deze advertentie van het kantoor ‘stof zou doen opwaaien’, liet hij al via Twitter weten. De stofwolk blijkt echter zo groot dat het bestuur van het kantoor na de verspreiding van een interne memo nu publiekelijk bijna excuses aanbiedt om de mislukte grap, en wel in een nieuwsbericht waarin enkel het woord ‘sorry’ ontbreekt. Een nadere toelichting op de totstandkoming van de advertentie wil Reumkens niet geven.
“Bij Van Doorne is work-life balance een thema dat ons aan het hart gaat,” stelt het kantoor. “Met onze wervingsadvertentie ‘Opa Adrie’ hebben we dat ironisch willen onderstrepen. Dat is niet gelukt. Dat hadden we ons beter moeten realiseren. De work-life balance binnen de advocatuur blijft een thema van belang en wij zullen op dezelfde wijze hiermee om blijven gaan.” Op welke wijze dit is, vermeldt het bericht overigens niet.
In de eerder verspreide en uitgelekte interne memo schrijft het bestuur dat het de bedoeling was om ‘met een knipoog een bepaald randje op te zoeken’. “Daarmee loop je altijd het risico dat dit bij sommigen anders valt. In de voorbereiding hebben we de campagne daarom breed getoetst, ook intern. Uit diverse reacties op de advertentie blijkt nu dat de knipoog niet (door iedereen) wordt opgepakt. Dat is vervelend, maar kan gebeuren. De reacties betekenen wel dat we ons nu zullen beraden hoe we verder gaan.”
Zie onder de echte advertentie ook enkele persiflages:
Zijn er nog rechtenstudenten die geil worden van een kantoor waar je jezelf kapot werkt? Dit is je kans! pic.twitter.com/Kn4WQjWdgj
— Fokke & Sukke (@fokkesukke) 22 mei 2015
Oké de allerlaatste. Echtheid van deze wordt betwijfeld #VanDoorne #recruitment #fail pic.twitter.com/icyQ1Dis9l
— Sydney (@sydneybrouwer) 22 mei 2015
Een advertentiecampagne die veel los maakt #vanDoorne pic.twitter.com/xhkaTAm0rC
— Marianne Willems (@MMariannwillems) 22 mei 2015