De top van advocatenkantoren onderscheidt zich weinig van elkaar, berichtte KSU-website Advocatie.nl in november vorig jaar. Dat dit bericht niet aan actualiteit heeft ingeboet, mag blijken uit het feit dat de kantoren Lexence en Van Doorne zich sinds enige tijd bedienen van dezelfde reclameleus. Van Doorne heeft het over “De wet van Van Doorne”, bij Lexence ontdek je “De wet van Lexence”.
Bij Van Doorne doen ze enerzijds laconiek over de zaak, maar anderzijds toch ook weer niet zo laconiek dat ze zaak helemaal over hun kant laten gaan. Vorige week gaf het kantoor een persbericht uit over de campagne van Lexence. “We wilden daarmee duidelijk maken dat wij het eerst waren, en dus in ieder geval origineel waren. Lexence bestrijdt dat ook niet,” zegt Hetty Fenton, lid van het managementteam van Van Doorne. Van kwaadwillendheid is volgens haar geen sprake. “Dit noch voor ons, noch voor Lexence prettig.” Juridische acties zullen niet volgen.
Volgens managing director Peter Reinders van Lexence is er geen sprake van jatwerk. “Wij hebben de campagne zelf bedacht. In de zomer van 2008 hebben wij bekeken of anderen iets vergelijkbaars deden. Dat was toen niet het geval.” Reinders ziet geen reden om met de campagne te stoppen. “Onze campagne heeft een heel andere reikwijdte dan die van Van Doorne. Bij hun is het een reeks personeeladvertenties, bij ons is het een corporate campagne.”
Het is overigens niet de eerste keer dat een campagne van Van Doorne min of meer is gekopieerd. In 2007 was de kreet: “Ben jij scherp genoeg voor Van Doorne?” Holla Poelman Van Leeuwen maakte zich toen volgens Van Doorne schuldig aan reclamekleptomanie door een advertentie in het Advocatenblad te zetten met de tekst “Sterk en Scherp”. Holla Poelman Van Leeuwen liet het overigens bij de ene plaatsing.