Door verschillende ontwikkelingen verandert de auto-industrie ingrijpend. Als je over tien jaar nog onderscheidend wilt zijn, moet je van autobouwer naar koploper in mobiliteit transformeren. Maar hoe doe je dat zonder het hart van je bedrijf te raken?
1. Begrijp de noodzaak
Een succesvolle transformatie, inclusief de innovaties, begint bij het besef dat het essentieel is voor de toekomst. Peter Zijlstra, marketingmanager bij Mercedes-Benz, richt zich daarom naast het verkopen van auto’s ook op CASE: Connectiviteit, Autonoom rijden, Shared services en Elektrisch vervoer. Het zijn de vier toekomstpijlers van Mercedes-Benz.
• Connectiviteit: Een grotere veiligheid, comfort en entertainment door de auto te koppelen met andere lokale data.
• Autonoom rijden: Gebaseerd op het concept van zelfrijdende auto’s.
• Shared Services: Een breed scala aan mobiliteitsdiensten, zoals autodelen, koppeling met openbaar vervoer, nieuwe leaseconstructies, etc.
• Elektrisch rijden: De toekomst is elektrisch.
2. De juiste mensen
Alleen een transformatie is niet genoeg. Je moet begrijpen hoe klanten de toekomst zien. En dan moet je mensen in huis hebben die zo’n toekomst vormgeven. Die begrijpen hoe CASE werkt en hoe ze het kunnen toepassen.
Deep learning
Daarom hebben verschillende automerken een partnership met het Amerikaanse opleidingsinstituut Udacity. Studenten richten zich op autonoom rijden, robotica en deep learning. Automerken helpen zodat het onderwijs goed aansluit bij de uitdagingen. Zo vergaren studenten kennis om effectief met passende oplossingen te komen.
3. Omarm nieuwe ideeën
Door bestaande structuren binnen de auto-industrie is het lastig om flexibel en wendbaar te zijn. Vooral als het nog onzeker is of innovaties winstgevend worden. Echter, wie de toekomst wilt claimen, moet onzekerheden overboord gooien en zich focussen op nieuwe ideeën. Daarom werd Lab1886 opgericht (in 1886 vond Carl Benz de auto uit). Hier draait alles om innovatie en transformatie. In Lab1886 zijn onder andere car2go en de app Moovel ontstaan.
4. Samenwerken met de concurrentie
Dat transformatie voor onwaarschijnlijke samenwerkingen zorgt, werd duidelijk toen Daimler met de grote concurrent BMW Group in zee ging. Iets wat voorheen onmogelijk was. Ze doen dit omdat ze marktleider willen worden in mobiliteitsdienten. Bijvoorbeeld door samen een autodeelplatform te creëren en nieuwe diensten te ontwikkelen. Voordeel van de samenwerking met andere grote corporates: groter bereik en gedeelde risico’s.
5. Koester je erfgoed
Ook met oog op de toekomst is dit een absolute voorwaarde om te overleven. Het erfgoed is de basis, dat mag je nooit uit het oog verliezen. Dat geldt voor de auto-industrie, maar eigenlijk voor alle bedrijfstakken.
Mercedes-Benz Nederland is hoofdsponsor van de Gouden Zandlopers 2019.