Elektrische auto’s brachten hypercar-prestaties binnen het bereik van de gewone man (m/v). Van 500 pk kijken we inmiddels al niet meer op. Tesla, altijd al wars van conventies, geeft ons nu ruim het dubbele: 1.020 pk. In een familie-SUV. Omdat het kan.
In 2001 verscheen de film The Fast and the Furious. FBI-agent Brian O’Conner (gespeeld door Paul Walker) infiltreert in een groep straatracers die – aangevoerd door de charismatische Dominic Toretto (Vin Diesel) – in hun zwaar opgevoerde auto’s de straten van Los Angeles onveilig maken. De plot zullen we u besparen, maar belangrijk om te weten is dat de groep zich ’s nachts bezighoudt met dragracen. Degene die de kwart mijl (400 meter) het snelst weet af te leggen, staat bovenaan de voedselketen. Lukt dat onder de magische grens van tien seconden, dan is heiligverklaring (van zowel auto als bestuurder) de enige logische volgende stap. Als Brian een weddenschap verliest van Dominic, spreekt die laatste de onder liefhebbers (de film heeft inmiddels een zekere cultstatus) onsterfelijke woorden: ‘Now you owe me a ten second car’. Een welhaast onmogelijke opgave.
Allesvernietigend
Fast forward naar 2021. Tesla’s opperbaas Elon Musk kent zijn klassiekers en introduceert de Plaid-uitvoeringen van de Model S en Model X. Tot op dat moment was de Ludicrous de snelste variant, maar met de komst van de 1.020 pk-sterke Plaid zijn de kaarten opnieuw geschud. Bijzondere naam, zegt u? Niet als u de Mel Brooks-film Spaceballs (1987) heeft gezien. Het ruimteschip in die SciFi-parodie kent twee supersnelheden: Ludicrous en de overtreffende trap Plaid (spreek uit: plet), en Musk is nu eenmaal een groot ruimtevaartliefhebber. En grappenmaker. Bijzonder: Tesla maakt meteen de ‘kwart mijl-tijden’ bekend. In dragstrip-modus legt de Model X Plaid de 400 meter af in 9,9 seconden. De Model S Plaid doet het zelfs in een allesvernietigende 9,2 seconden, met een eindsnelheid van 250 km/u (!). Twintig jaar later, en Brian had alleen maar naar de Tesla-dealer hoeven te gaan om voor Dom een ‘ten second car’ te regelen.
Tri Motor
Die extra 350 pk ten opzichte van de Ludicrous komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. De normale vierwiel aangedreven Model X heeft twee elektromotoren; eentje op de vooras en eentje op de achteras. De Plaid kreeg er (op de achteras) een derde bij en Tesla noemt die configuratie Tri Motor. Daarmee lanceert ’s werelds snelste SUV zichzelf naar 100 km/u in 2,6 seconden (Model S Plaid: 2,1 sec, met dank aan het 300 kg lagere gewicht) en naar een topsnelheid van 262 km/u. Ongehoord voor een elektrische auto. Of toch niet? De Model S Plaid topt namelijk – vanwege zijn veel gunstiger stroomlijn – een verpletterende 322 km/u.
De remmen werden aangepast aan het vermogen en het front en de sideskirts ondergingen subtiele aerodynamische wijzigingen in verband met de hogere topsnelheid. Om dezelfde reden is de bodem volledig vlak en vinden we onder de achterbumper een echte diffusor. Een hittepomp is standaard.
Het 100 kWh lithium-ion accupakket is op papier (WLTP) goed voor een bereik van 543 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 500 km. Opladen kan met maximaal 250 kWh, waarmee je aan de juiste snellader in tien minuten 250 km bereik ‘tankt’. Opladen tot 80% duurt 20 minuten. Cijfers waar de meeste concurrenten nog altijd alleen maar van kunnen dromen.
Eén ding
Nu kunnen we u hier vertellen dat al het chroom op de Model X Plaid is vervangen door zwart, dat het binnenwerk van de achterlichten veranderd is, dat het dashboard nog even minimalistisch is als altijd, dat het centrale 17-inch aanraakscherm (waarmee u álles bedient) nu draaibaar is en is gekoppeld aan een eigen spelcomputer (Tesla Arcade), dat de achterpassagiers een 9,4-inch touch screen tot hun beschikking hebben (zodat de kinderen onderweg kunnen gamen of een film kijken), dat alle zes separate stoelen een eigen USB-C poort hebben, dat het 960 Watt audiosysteem 22 luidsprekers heeft en actieve ruisonderdrukking, dat de Falcon Wing-vleugeldeuren nog altijd monden doen openvallen, of dat wij het halve yoke-stuurwiel direct (zonder meerprijs) zouden omruilen voor een normaal rond exemplaar. Maar uiteindelijk wilt u natuurlijk maar één ding weten: hoe is het om ruim 1.000 pk onder de rechtervoet te hebben?
Im Westen nichts Neues
We geven direct toe dat wij in eerste instantie best geïntimideerd waren door de wetenschap dat geen enkele productieauto ooit zó veel vermogen herbergde. Onnodig, zo bleek al na een paar minuten. De Model X Plaid is poeslief in de omgang. Met het verkeer meesukkelen is geen enkel probleem en de auto trekt ook niet, zoals u wellicht zou verwachten, aan de leiband als een pitbull die bloed ruikt. Aldus bezien kunt u hem zonder gewetensbezwaren meegeven aan uw au-pair om de kinderen naar school te brengen. Dat hij groot en zwaar (2.162 kg) is, verdoezelt hij niet. Sommige auto’s lijken te krimpen als je ermee onderweg bent, maar de Model X behoort niet tot die selecte groep. Bij normaal gebruik is het een weinig sportieve, uiterst dociele, ja zelfs tamelijk gewone SUV. De afwerking van het interieur staat op een hoger plan dan we ooit eerder van Tesla zagen, de gebruikte materialen zijn fraai, de leefruimte is enorm en het comfort staat op tamelijk eenzame hoogte. Kortom, im Westen nichts Neues.
Dumdum
Totdat je het rechter pedaal vloert. Wat er dan gebeurt, grenst aan het ongelofelijke. De eerste halve seconde voel je de auto zich schrap zetten, daarna breekt de hel los. In volmaakte stilte, wat de ervaring nóg surrealistischer maakt. De banden bijten zich vast in het asfalt en de Plaid transformeert zich tot een dumdum-kogel die op de horizon wordt afgevuurd. Volkomen absurd. En volkomen verslavend, ofschoon bij overmatig gebruik wagenziekte permanent op de loer ligt, simpelweg omdat de zintuigen nauwelijks tegen de maniakale voorwaartsdrang zijn opgewassen. Grappig genoeg herbergt het ook een veiligheidsaspect, want nimmer was het zo eenvoudig om u razendsnel uit de voeten te maken bij een potentieel gevaarlijke situatie. Even indrukwekkend is dat de Model X geen enkele moeite heeft met het overvloedige vermogen. Nooit is er enig drama; alles gebeurt met een vanzelfsprekendheid die aan het hautaine grenst.
De Tesla Model X Plaid behoort tot de allersnelsten op de weg. U koop er geen sportwagen mee, maar wel een permanente grijns op het gezicht. Van dat soort auto’s zijn er maar heel weinig. Daarvoor dient u € 143.990 te fourneren. De nóg snellere Model S Plaid, met een WLTP-bereik van 600 km, staat voor € 139.990 in de prijslijst.