In de opleiding van rechtenstudenten die advocaat willen worden, zou meer dan nu aandacht moeten zijn voor het trainen van vaardigheden. Bovendien zou er gebruik gemaakt moeten worden van nieuwe leermethoden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van OSR Juridische Opleidingen. “Nu is de beroepsopleiding niet ingewikkeld, zelfs van een lager niveau dan dat van de universiteit.”
Momenteel sluit de manier van opleiden niet goed aan op de praktijk van de meeste kantoren, kreeg onderzoekster Cassandra Seelemeijer te horen van veel van de kantoordirecteuren, HR-managers en partners van middelgrote kantoren waarmee ze sprak over de toekomstige opleidingsbehoeften van advocaten. De huidige advocatenopleiding richt zich nog te veel op cognitie. “Die is nu opgezet als juridische vervolgopleiding. Als je van de universiteit komt behoor je je vakgebied voldoende te beheersen, zodat je kunt uitgroeien tot een goede advocaat; en dat is iets anders dan opleiden tot jurist […]”, zegt een van de respondenten.
Ondernemer
Want de advocaat van morgen is niet slechts juridisch adviseur voor zijn cliënt, maar ook ondernemer en onderhandelaar, benadrukt het onderzoek. Het opleidingsaanbod zou daarop moeten worden aangepast, vinden de respondenten. Dat betekent dat er meer aandacht zou moeten zijn voor het trainen in en bijhouden van vaardigheden, zoals leidinggeven, acquireren, denken in branches, projectmanagement, communicatie en commerciële vaardigheden.
De opleiding mag bovendien best een tandje zwaarder, vinden de meeste respondenten. “Nu is de beroepsopleiding niet ingewikkeld, zelfs van een lager niveau dan dat van de universiteit.” Veel vaardigheden zitten daarnaast te ver achterin de opleiding: “Het tweede jaar bijvoorbeeld doe je een keer een pleitoefening, maar de meeste advocaten zijn dan al lang naar de rechtbank geweest.”
Blended learning
De respondenten zien tot slot steeds minder nut in klassikaal leren; er is behoefte aan diversiteit in leervormen. Face-to-face gecombineerd met e-learning, verrijkt met webinars en nieuwe vormen als serious gaming. En natuurlijk training-on-the job, met een patroon als begeleider. De markt geeft aan behoefte te hebben aan blended learning.
Ook suggereert iemand detachering in te zetten als effectieve leervorm. Stagiaires gaan dan voor een periode van enkele maanden bij een van de cliënten werken, in het bedrijfsleven. Daarmee leert de student de business beter te begrijpen. Ook een mogelijkheid is summer school: het concentreren van de opleiding tijdens de zomer of andere rustige periodes voor de advocatenkantoren. Zo kunnen studenten tempo maken en meer verbanden leggen tussen de vakken, betoogt een respondent.
Bij de onderzochte kantoren (met 30 tot 100 advocaten) werken gemiddeld 13 stagiaires. Door de economische druk nemen advocatenkantoren tegenwoordig echter minder stagiaires aan dan voorheen. Onder de respondenten is de aanwas 3-7 stagiaires per jaar.