Ken jij het al: StudyTube? Het is een online ‘studiecoach’ die rechtenstudenten helpt beter voorbereid de tentamenperiode in te gaan. Toen oprichter en CEO Homam Karimi zelf rechtenstudent was, miste hij onderwijs op maat. Hij en zijn zakenpartner Gerhard Riphagen, die econometrie studeerde, hebben inmiddels grootse plannen met de website. Zeker nu ze een half miljoen euro hebben weten los te peuteren bij een investeerder.
Karimi noemt het in het persbericht ook wel een ‘adaptief studieplatform’: “De ‘one size fits all’-benadering van onderwijs is eigenlijk heel vreemd. Iedereen zal begrijpen dat niet elke student op dezelfde manier en op hetzelfde tempo leert. We zijn een studieplatform aan het ontwikkelen waar de lesstof zich aanpast aan de student en niet andersom. We maken van lesstof een maatpak.”
WO rechten- en economiestudenten kunnen op het platform online hun tentamens voorbereiden. Ze oefenen oude tentamenvragen van hun eigen universiteit en krijgen feedback op hun foute antwoorden. Tijdens het leerproces zien studenten hun voortgang en maakt StudyTube inzichtelijk welke stof de student snapt en in welk onderwerp hij of zij zich moet verdiepen.
Zodra bekend is welke onderwerpen een student nog niet begrijpt, wordt automatisch content – zoals een minicollege of een stuk tekst – gegenereerd die de student helpt het onderwerp beter te begrijpen. Deze cyclus wordt net zo lang herhaald totdat de student het onderwerp goed genoeg beheerst. Op die manier personaliseert StudyTube het leerproces en geeft aan wanneer je een onderwerp goed hebt begrepen.
Je kunt een gratis account aanmaken of kiezen voor Premium. De Premium-variant, waarbij de mogelijkheden veel groter zijn, kost tien euro per maand. Op de site staat ‘En het mooiste is, je kunt gewoon je ouders vragen om te betalen!’ Want wat is tien euro als dat ervoor zorgt dat zoon- of dochterlief gegarandeerd slaagt? Dat belooft de startup immers: voor die tien euro slaagt elke student gegarandeerd. StudyTube geeft een zogenaamde dubbele slagingsgarantie. Als het platform aangeeft dat de student het tentamen gaat halen, en hij of zij slaagt desondanks niet, dan krijgt de student het aankoopbedrag verdubbeld terug.
In de toekomst wil StudyTube samenwerken met universiteiten, hogescholen en bedrijven om te helpen hun opleidingen effectiever en persoonlijker te maken. Er lopen al een aantal pilots op dat gebied.
Vorige week maakten de jonge ondernemers bekend dat ze een investering van 500.000 euro hebben ontvangen van venture capital firm HENQ Invest. De mannen van StudyTube zullen de investering gebruiken om het productfolio en het gebruikersaantal uit te breiden. Herman Hintzen, CFO van HENQ in het persbericht: “Wij geloven dat de wereld van het onderwijs op het punt staat om drastisch te veranderen. De ondernemers van StudyTube zien dit en weten hun visie op concrete wijze in een product om te zetten. Direct na de lancering werd al zichtbaar dat de student er ook zo over denkt, de aanmeldingen op het StudyTube platform zijn overweldigend.”
Lees bij Sprout een interview met de oprichters