Vijftien topkantoren in Engeland zijn als gevolg van de recessie strenger gaan factureren, meldt Legal Week. Zo willen ze de geldstroom bewaken en voorkomen dat cliënten met financiële problemen niet aan hun betalingsplicht voldoen. Ook advocatenkantoren in Nederland houden het betaalgedrag van hun cliënten nauwlettend in de gaten. “Er is meer alertheid naar aanleiding van de kredietcrisis.”
Voorbeelden van kantoren in Engeland die het betaalgedrag van hun cliënten scherper volgen zijn Herbert Smith, Lovells, CMS Cameron McKenna en Bird & Bird. Camerons heeft de standaardbetalingstermijn van 30 dagen teruggeschroefd naar 15 dagen. Lovells doet aan tussentijdse facturering, waarbij cliënten meestal wordt gevraagd aan het begin, in het midden en aan het einde van een opdracht te betalen. Onder andere Pinsent Masons en Bird & Bird factureert tegenwoordig maandelijks in plaats van per kwartaal. En Herbert Smith vraagt zijn langetermijncliënten niet langer af te wijken van de standaardbetalingsprocedures zoals die golden voor de crisis.
Maatregelen
Ook in Nederland is het declarabiebeleid bij sommige kantoren verscherpt. Communicatiemanager Rick van Zutphen van Loyens & Loeff: “Daar besteden we inderdaad meer aandacht aan. Er is hier sinds vorig jaar meer alertheid naar aanleiding van de kredietcrisis. Rekeningen doen we sneller de deur uit, en we reageren sneller als de betalingstermijn wordt overschreden. Je merkt dat het in de BV Nederland moeilijker gaat. Mensen zijn langzamer met betalen. De levensfase waarin bedrijven zitten, is onzekerder; morgen zijn sommigen er misschien niet meer. En tja, van een kale kip pluk je geen veren.” Loyens & Loeff overweegt nog concretere maatregelen. “We factureren nu een keer per twee maanden, maar dat wordt misschien maandelijks. Daar wordt nu over gesproken.”
Woordvoerder Jeroen Olijrhook van DLA Piper merkt dat het betaalgedrag van cliënten sinds de crisis veranderd is. “Omdat het nu meer dan ooit cash is king lijkt te zijn, is er een duidelijke tendens dat organisaties hun liquide middelen zoveel en zolang als mogelijk vasthouden. Het komt vooral bij grote organisaties voor dat betalingstermijnen eenzijdig worden verlengd, met als gevolg dat rekeningen gemiddeld langer openstaan.” Toch blijft het factureringsproces van DLA Piper ongewijzigd. “We factureren in beginsel één keer per maand, wat cliënten ook prettig vinden. Betalingsonmacht vanwege faillissementssituaties doet zich gelukkig nauwelijks voor.”
Onveranderd
Managing partner Jean Pierre van Leeuwen van Simmons & Simmons zegt dat het declaratiebeleid van zijn kantoor hetzelfde is gebleven. De verklaring daarvoor is volgens hem dat dat beleid voor de crisis ook al redelijk strikt en helder was: “Wij hebben altijd een vrij gedisciplineerd factureringsbeleid gevoerd. We declareren per maand, dat zijn onze klanten gewend, en we schrijven van te voren een engagement letter. Zo heb je altijd een vinger aan de pols. Wanneer iemand niet op tijd betaalt, kun je daar snel op inspelen. Een kantoor dat dit niet doet, kan makkelijker te maken krijgen met een klant die niet betaalt omdat hij bijvoorbeeld failliet is. Een stijging van de debiteurenbedragen zien we hier niet.”
Hoofd communicatie Han Weegink van AKD Prinsen van Wijmen heeft een vergelijkbaar verhaal. Ook zijn kantoor heeft tijdens de economische crisis nauwelijks last van cliënten die niet of niet op tijd betalen, en dus zijn concrete maatregelen overbodig. “Wij hadden altijd al een strak credit management. Cliënten screenen we bijvoorbeeld vooraf om te bepalen of ze kredietwaardig zijn.”