HRM, de kunst van het binnen halen en binnen houden van werknemers. En lozen, als het niet gaat of de crisis daartoe dwingt. Deze week aandacht voor Advocatuur & HRM, een onderwerp dat zich door de crisis in een bijzondere belangstelling mag verheugen. Staan de budgetten voor HRM onder druk? En de omvang van de afdelingen zelf? Mocht dat zo zijn, dan biedt deze special voldoende materiaal om nog eens goed na te denken. Zo hebben we de primeur van de ge-update versie van het Loopbaanonderzoek Advocatuur van de Vrije Universiteit Amsterdam.
In het openingsartikel laten we twee grote advocatenkantoren aan het woord over HRM in de huidige tijden van crisis: Stibbe en Allen & Overy. Wat doen deze kantoren dezer dagen qua inzet op HRM? Een uitgebreide tour d’horizon, waarbij ook de Varkensgriep even langs komt.
Daarna aandacht voor het aanstormend talent. Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat rechtenstudenten zich steeds meer laten leiden door de sfeer en ambiance van het kantoor. Voor iets meer dan 50% van de huidige rechtenstudenten is dat het belangrijkste keuzemotief. In 2008 was dat percentage nog 44%. Primaire arbeidsvoorwaarden en goede doorgroeimogelijkheden staan op plaats twee en drie, met respectievelijk 43% en 29%. Wat zijn daarvan de consequenties voor advocatenkantoren? U leest er meer over in het artikel Recruitment: “Iedereen zegt dat ie informeel is”.
Vervolgens schuiven we naadloos door naar de jonge advocaat. Die is al enige tijd aan de slag op een advocatenkantoor, maar krijgt dan te maken met sterk verminderde betrokkenheid bij werk en kantoor. Dat blijkt uit het Loopbaanonderzoek Advocatuur van de Vrije Universiteit Amsterdam, exclusief te downloaden bij deze nieuwsbrief. Onderzoeker Josje Dikkers trekt een stevige conclusie: het traditionele en hiërarchische loopbaanmodel van advocatenkantoren, up or out, moet op de helling.
Christ’l Dullaert trekt in andere bewoordingen dezelfde conclusie in het artikel Het Hollywoodmodel in de advocatuur. Advocatenkantoren gaan werken als producer van een Hollywoodfilm: ze huren per project een specifiek team van deskundigen in. Het kantoor van de toekomst bestaat nog uit een kern van advocaten, 90% wordt extern ingehuurd. “Advocaten moeten meer gaan nadenken over hun eigen loopbaan, en zich niet te makkelijk laten dwingen in het stagiaire-, medewerker-, partnermodel bij één kantoor,” aldus Dullaert.
Zoals te doen gebruikelijk schuiven we het normale nieuws in de special niet helemaal aan de kant. Met de rubriek Headlines bent u weer helemaal bij. Wij wensen u veel leesplezier.