Je kunt geen krant of tijdschrift openslaan of het gaat over social media. Bij advocaten merk ik vaak een soort moeheid: “Moeten we hier nu ook alweer aan meedoen?”
Het stond afgelopen weekend nog in de krant; het laatste exemplaar van het Stratenboek is er uitgegaan. Overbodig geworden door Tom Tom. Op hetzelfde moment kon je lezen over het obsoleet worden van het NS-spoorboekje en de postcode gids. Bijna niemand zoekt nog een postcode op in een boek.
Harvard hoogleraar Christensen noemt technologieën die andere producten of diensten doen verdwijnen disruptive technologies. Ze zijn ontwrichtend voor bestaande producten of diensten. Het navigatiesysteem was dus ‘disruptive’ voor het stratenboek. En nu komen de Social media er nog bij. Natuurlijk verdwijnt er het nodige, maar er komt ook heel erg veel voor terug en dat zijn onder andere de social media; dat wil zeggen digitale communities zoals Facebook, LinkedIn , Twitter en Hyves.
Wekelijks krijg ik meerdere LinkedIn-uitnodigen, ik word gevolgd op Twitter, maar ik merk dat ik zelf nog de nodige schroom heb om te twitteren of (non-info) mededelingen via sociale media de digitale wereld in te sturen. Duidelijk is inmiddels wel dat via ociale media de wereld van prive en zakelijk steeds meer in elkaar overlopen. Je kunt niet een twitterbericht wereld insturen en je erachter verschuilen dat je dat als prive persoon deed.
Inmiddels zijn ons al voorbeelden bekend van ‘foute tweets’ van Arend Jan Boekesteijn (over spleetogen) en van een politiecommissaris. Maar toch, ook al vervagen de grenzen, ik merk dat ik zelf moeite heb om privé zaken te twitteren, waarvan ik weet dat ook zakelijke contacten die zullen lezen. Ik ga toch niet twitteren dat ze lekkere pasta hebben op Amsterdam CS?
Media-circus
Deze schroom zie ik ook bij veel advocaten. Er is nog geen missive van de Orde over het gebruik van Social media, maar ik kan u nu alvast zeggen: de gedragsregels zijn ook hier van toepassing. Het betekent dus dat je niet van een zitting kunt komen en naar je vrienden kunt twitteren dat het een waardeloze vertoning was en dat de rechter zich niet had voorbereid. Deze berichten naar ‘je vrienden’ zijn namelijk openbaar, en dat is dus precies waar menig twitteraar de mist in gaat. Er wordt een zin uit je tweet gekopieerd in de krant, en het circus breekt los.
Goed gebruik van social media
Toch zullen sociale media een grote rol gaan spelen binnen de advocatuur. Indien je ze goed gebruikt, zijn het bijvoorbeeld prachtige middelen ter ondersteuning van de acquisitie. Gebruik je ze echter uitsluitend als marketinginstrument, dan zullen ze weer aan kracht inboeten. Social media kunnen ondersteunend zijn voor de profilering van kantoren, groot of klein. Je kunt je volgers via twitter attenderen op voor hen belangrijke publicaties en wetswijzigingen.
Ik sluit niet uit dat de sociale media de nieuwsbrieven van kantoren gaan vervangen en ook de cliëntenseminars kunnen wellicht een andere invulling krijgen. Dat zouden wel eens webinars kunnen worden. Maar, wat u in ieder acquisitieboek kunt lezen: het persoonlijke contact geeft vaak de doorslag voor het al dan niet verkrijgen van een opdracht. In die zin zijn de social media uw opstap naar… een ouderwets gesprek onder vier ogen met uw (aanstaande) cliënt. Ik hoor velen alweer opgelucht ademhalen.
Christ’l Dullaert, Le Tableau