Sjoerd Kamerbeek, Managing Partner van Van Doorne, introduceert de nieuwe strategie van het advocatenkantoor. De uitdagingen van vandaag vragen om een heldere aanpak om de ideeën van morgen te kunnen realiseren.
Inmiddels bestaat Van Doorne al ruim 90 jaar: op 1 november 1930 vestigde mr. P.W. van Doorne kantoor aan de Keizersgracht in Amsterdam. Het was een tijd waarin de wereld minder snel eraan toe ging en de advocatuur wellicht ook nog een beroep van stand was. De wereld van vandaag is veranderd – alles gaat sneller en de advocatuur is gedemocratiseerd. Die verandering wordt ook geschetst door Sjoerd Kamerbeek, Managing Partner van Van Doorne. Na een studie rechten en economie begon hij – na een korte uitstap bij Procter & Gamble – bij Van Doorne. ‘’Ik ben relatief jong en sta daardoor dicht bij onze medewerkers’’, vertelt Kamerbeek.
Vooruitkijken
De nieuwe strategie is gebaseerd op de ideeën van morgen: de ideeën die vandaag de dag ertoe doen en met de dag relevanter worden. ‘’We hebben de afgelopen twee jaar een ontdekkingsreis gemaakt door onze eigen cliënten en de opdrachten die wij krijgen. Dan zien wij dat we worden gevraagd om te adviseren over onderwerpen die voortkomen uit vrij grote transities. Organisaties moeten meegaan met die transities en dat is mensenwerk. Een van de transities waarop zij zich moeten voorbereiden is klimaatverandering. Daarop anticiperen en aanpassingen maken in bedrijfsprocessen, daar komt natuurlijk veel nieuwe spelregels bij kijken. En daar is ook veel aandacht voor.’’
Een andere transitie betreft de samenstelling van de bevolking. Die verandert namelijk ook. ‘’Wij zijn historisch actief in de zorg en op het snijvlak van publiek en privaat. De wijziging van de demografie heeft grote impact. We zien dat de gezinssamenstelling wijzigt en er is vergrijzing en migratie. De impact hiervan heeft niet alleen gevolgen voor de gezondheidszorg. Onze grootste zaak gaat over de versnelling van huisvesting. Hoe krijgen we de huidige mensen in woningen? Dit zijn onderwerpen die bepalend zijn voor de maatschappij en vragen om innovatie, langetermijnvisie en doorzettingsvermogen.’’
Voor de derde transitie moeten we in de geschiedenis duiken. De wereld heeft zich in de laatste vijftig jaar – in Europa voornamelijk na de Tweede Wereldoorlog – laten kenmerken door de globalisering. ‘’Als we een tientje konden besparen, gingen wij naar China. Maar daar zijn wij onzeker over geworden. Oorlogen worden dichtbij gevoerd. Wij staan cliënten bij die fabrieken dichterbij vestigen en nieuwe relaties opbouwen met leveranciers en afnemers. De industriepolitiek is na tientallen jaren van weggeweest, teruggekeerd en mensen kijken ook anders naar de eigen markt. We hebben een ontzettende toename van ontwikkelingen in het mededingingsrecht. Daar is echt een politieke verschuiving geweest. We zien dat in sommige continenten men ook meer kiest voor de eigen regio.’’
Ten slotte is digitalisering een andere transitie waar Van Doorne betrokken bij is. ‘’Dat raakt niet alleen onze cliënten. Er zijn ontzettend veel kansen maar ook onzekerheden op het gebied van bijvoorbeeld privacy. Dat raakt onszelf ook. Wij moeten anders omgaan met technologie. Wij proberen op andere manieren gebruik te maken van onze juridische bronnen: niet alleen opzoeken wat iemand heeft opgeschreven, maar ook kunstmatige intelligentie inzetten om antwoorden te genereren. Daarmee kunnen we enorme productiviteitsslagen maken. Dan kunnen we echt het verschil maken in hoe wij onze cliënten begeleiden. Die zoeken steeds meer de persoonlijke relatie en verhoudingen. Dan wil je de onderwerpen hebben waar je het meeste verschil kan maken.’’
Samenwerken met cliënten
Sjoerd Kamerbeek is eerder door het FD gekozen als FD Talent van het jaar in 2018. Hij was op zijn 31e de jongste partner op de Zuidas en op zijn 36e de jongste Managing Partner van een groot advocatenkantoor. Kamerbeek wil het verschil maken – voor zijn cliënten, voor zijn medewerkers en voor Van Doorne. ‘’Wij hebben gezegd: als je kijkt naar de vragen van onze cliënten zie je dat een groot deel op die eerdergenoemde transities ziet. Wij willen daarin een verschil maken. Dat biedt tegelijkertijd de kans voor onze mensen om te werken aan relevante en impactvolle projecten als Nederlands kantoor. Wij hebben altijd een maatschappelijk profiel gehad.’’
Wat betekent dat Nederlands karakter precies?
‘’Wij hebben het uitgangspunt: wij zijn niet door God op aarde gebracht om advocaat te worden. Wij staan naast onze cliënten die mensen zijn en werken samen aan uitdagingen en oplossingen. Wij denken dat door onze opstelling we verder komen – inderdaad nuchter zijn, ons niet verheven voelen en niet met kennis proberen te pronken. Dat zijn voor ons heel belangrijke waarden, zeker nu je ziet dat buiten alles veel spannender wordt. Dan is er ook behoefte aan iemand die je kunt bellen en kunt zeggen: ‘Ik zit hiermee’.’’
Een empathische benadering hebben en kwetsbaar kunnen zijn, zijn belangrijke aspecten. Als je je kwetsbaar kunt opstellen, zal het contact met anderen ook oprechter zijn. ‘’Op het lanceringsevenement van onze nieuwe merkstrategie heb ik een verhaal verteld over mijn vader die is overleden en waarom ik het belangrijk vind om impact te maken. Men kwam naar mij toe en zei: ‘Je stelt je wel kwetsbaar op’. Dat is belangrijk. Als je dat doet, kun je daarna op het niveau van inhoud komen en elkaar helpen. Dan is het ook belangrijk dat je je eigen cultuur kunt bepalen en je eigen keuzes kunt maken.’’
Onderdeel van de nieuwe strategie is een nieuwe branding waarbij het logo en de website vervangen zijn. Van blauw naar groen, met de pay-off ‘Voor morgen. Van Doorne’ wat aansluit bij de rol die wij voor onze cliënten vervullen. Voor de website is er een nieuw lettertype ontwikkeld dat refereert naar de zogeheten Dutch Design. ‘’Het is toegankelijk en een voorbeeld van Dutch design om te laten zien: wij zijn eigenzinnig en bepalen het zelf.’’
Goed doen en winst maken
Al vroeg in zijn carrière maakte Sjoerd Kamerbeek zich hard voor social entrepreneurship. In de begindagen werd social entrepreneurship met kritiek ontvangen. Kan dat wel? Dat vroeg men zich af. Ondernemen en het goede doen tegelijkertijd? Was dat geen paradox? Al jaren geleden was hij overtuigd van het slagen van social entrepreneurship. In 2013 zei hij in een interview met BNR wat social entrepreneurship inhoudt: ‘Ondernemen met een nadrukkelijke maatschappelijke doelstelling’. ‘’De oude aanname is dat het geld verdienen is of goed doen. Bij sociaal ondernemerschap is het geen of-of. In de komende jaren zal er het meeste geld worden verdiend in de energietransitie. Onze overtuiging is ook dat wie anticipeert op de vier transities op lange termijn het meest succesvol zal zijn’’, vertelt hij.
‘’Wij koppelen nu persoonlijkheid aan wat er buiten gebeurt’’, vervolgt Sjoerd Kamerbeek. ‘’Verandering is mensenwerk. Wij willen laten zien dat de uitdagingen van morgen samen moeten worden aangepakt om de overstap te maken naar een meer duurzame en evenwichtige economie. Onze uitstraling is: wij kunnen gewoon beginnen. Wij maken misschien niet direct het verschil, maar we zetten wel de eerste stap.’’