Het aantal toevoegingen is gedurende 2022 gestegen, het aantal sociaal advocaten nam daarentegen verder af. Het ging in totaal om 371.740 toevoegingen. In 2021 waren dit er nog 347.815. Dit blijkt uit het jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand (RvR).
Het aantal toevoegingen ligt nu weer op vrijwel hetzelfde niveau als in 2020; toen waren het er bijna 375.000. Het gaat om 6.125 advocaten die op toevoegingsbasis werken, dit zijn er 93 minder dan een jaar eerder. Het aantal sociaal advocaten neemt sinds al 2014 af.
De sociaal advocaten vragen gemiddeld 58 toevoegingen per jaar aan. 42 procent hiervan zijn voor civielrechtelijke procedures, het strafrecht zorgt voor 33 procent van de aangevraagde toevoegingen, en bestuursrechtelijke procedures beslaan tot slot voor een kwart van de toevoegingen. Slechts één procent van de aanvragen was voor overige rechtsgebieden. De gemiddelde vergoeding is ruim duizend euro.
Tekort aan sociaal advocaten
In het jaarverslag staat de raad stil bij het verontrustende tekort aan sociaal advocaten. Vorig jaar kwam uit een onderzoek van Panteia – in samenwerking met de Nederlandse Orde van Advocaten – dat ‘de tekorten die zich op niet al te lange termijn in de sociale advocatuur zullen voordoen bijzonder problematisch zijn’. In hun verslag stellen zij nu: “Als we tekorten voor willen zijn, moeten we nu om tafel om nieuw beleid te ontwikkelen en bestaande en toekomstige sociaal advocaten van een goed toekomstperspectief te voorzien.”
Een van de oplossingen voor dit tekort is de invoering van scenario 1 van het rapport van de Commissie Van der Meer. De eerste stap hiervoor is in 2022 gezet. Het gaat om de invoering van nieuwe forfaitaire punten op basis van het advies van Van der Meer, en er kwamen wijzigingen in toeslagen en reistijdvergoeding. “De invoering was noodzakelijk voor een betere vergoeding maar had voor de Raad best wat voeten in de aarde,” valt erover te lezen in het verslag.
ICT-transitie
In het jaarverslag geeft de RvR verder aan te werken naar meer mogelijkheden voor maatwerk. De eerste stappen zijn hier voor gezet, en de komende jaren zal dit verder uitgebouwd worden. Ook is de RvR druk met de transitie naar modernere technologie. De raad werkt met een – zo is te lezen in het verslag – wel dertig jaar oud ICT-systeem, dat anno 2023 niet meer volstaat. Gedurende het afgelopen jaar is daarom gewerkt aan het vormgeven van de benodigde stappen voor een overstap naar een systeem dat toekomstbestendiger is.
Peter van den Heuvel, manager bedrijfsvoering bij de raad, had deze ICT-transitie in zijn portefeuille: “Met de noodzakelijke vernieuwing van het ICT-landschap voeren we de noodzakelijke technische vernieuwingen door. Daardoor kunnen we na vele jaren van achterstand, onze kerntaken op een hedendaagse manier gaan uitvoeren.”