Het gerechtshof Leeuwarden en de rechtbank Haarlem doen mee aan een onderzoek naar het gebruik van digitale juridische publicaties op een iPad. Rechters en juridische stafmedewerkers worden drie maanden lang gevolgd om zo het gebruik van de iPad en het zoeken naar informatie te analyseren.
Tijdwinst
Rechters en juridische medewerkers volgen de laatste wetswijzigingen, jurisprudentie en actuele ontwikkelingen om een zaak voor te bereiden. Het liefst besteden ze daar zo min mogelijk tijd aan. Tijdens de pilot van drie maanden worden diverse online applicaties van verschillende uitgevers getest. De testpersonen hebben toegang tot bijvoorbeeld juridische databases, zoeksystemen en een automatische e-mailattendering. Het gerechtshof en de rechtbank werken in dit project samen met Sdu Uitgevers.
Naar verwachting zal het gebruik van de online applicaties betekenen dat betrokkenen minder tijd kwijt zijn aan het verzamelen van de juiste informatie. Dit kan tot gevolg hebben dat de doorlooptijd van rechtszaken korter zal zijn, zo vermeldt het persbericht.
Inzicht in werkproces
Marina Diakonova, bibliothecaris van Rechtbank Haarlem: “Vaak moeten wij overal informatie vandaan halen. Natuurlijk kom je met online research heel ver, maar de ervaring leert dat daar ook veel tijd in gaat zitten. Ik denk dat deze pilot laat zien dat door de slimme inzet van mobiel werken met bijbehorende applicaties het werk veel efficiënter kan plaatsvinden.” Arno Agema, bibliothecaris van gerechtshof Leeuwarden voegt hier aan toe: “Niet alleen wij hebben profijt van efficiënter werken, maar vooral de maatschappij; hoe korter het werk blijft wachten, hoe korter de doorlooptijd is.”
Sandra Kroon, directeur business unit Legal & Tax bij Sdu Uitgevers: “Pilots en klantgesprekken zijn voor ons heel belangrijk. Een pilot als deze geeft de klant en ons inzicht in het werkproces en het gebruik van informatie. Dit in combinatie met de nieuwste technologische middelen. Op deze manier zijn wij steeds vaker in staat om producten en diensten te leveren waarvan de vorm en inhoud in samenspraak met de klant tot stand zijn gekomen. En daarmee naadloos aansluit bij het werkproces van onze klanten.”