Nu nog een juridisch adviesbureau in Almelo, vanaf de herfst een advocatenkantoor in een winkelpand in Borne: het Twentse Rechtdoor. ‘Slechts’ als juridisch adviseurs voelden initiatiefnemers Carlo Mensink en Lotte van de Wetering zich toch te beperkt in hun doen en laten. Ook als advocatenkantoor zijn zij vastbesloten hun laagdrempeligheid te behouden.
Door Joris Rietbroek
Juridisch advieskantoor Rechtdoor startte in januari 2013. Lotte van de Wetering en Carlo Mensink werkten in het verleden bij hetzelfde advocatenkantoor – Dijks Leijssen – en ontdekten dat ze er soortgelijke ideeën over advocatuur, juridische aanpakken en de omgang met cliënten op nahielden. Als juridische adviseurs richten ze zich sinds de start vanuit een bedrijfspand in Almelo op onder meer arbeidsrecht, verbintenissenrecht, bestuursrecht en consumentenrecht.
Niet dat dit slecht ging, maar toch begon het op gegeven moment te wringen bij de twee. Het gevoel dat ze zich te veel beperkten door geen advocatenkantoor te zijn, drong zich steeds sterker op. “We moesten veel zaken die we zelf graag wilden doen toch doorverwijzen”, vertelt Van de Wetering. “Alleen advocaten mogen per slot van rekening zaken op basis van toevoegingen doen of hoger beroep instellen.”
Door een winkelpand als nieuwe ruimte te kiezen, gaat advocatenkantoor to be Rechtdoor voor de laagdrempelige retailformule, evenals de gewiekste heren van Alderse Baas Noordhof in Groningen en het eveneens Twentse initiatief Advocoeur van Enschedees kantoor Damsté. Een eerste Advocoeur-advocatenkantoor is al open in een Enschedees winkelcentrum, binnenkort openen er soortgelijke winkel-achtige filialen in onder meer Zoetermeer, Venlo en Haarlemmermeer. Aansluiting bij een dergelijk netwerk zagen Mensink en Van de Wetering echter niet zitten. Advocoeur neigt ondanks de speelse huisstijl bovendien nog iets te veel naar de ‘klassieke advocatuur’, vindt Van de Wetering. “Ik vraag me af of je binnen zo’n constructie helemaal vrij kunt ondernemen. Je eigen manier vinden; dat is toch wat je wilt als advocaat-ondernemer?”
Eerlijkheid over nadelen
Gevraagd naar wat hun gedeelde visie op advocatuur is, antwoordt Van de Wetering duidelijk: “Het is heel belangrijk om een eerlijk advies te geven. Wees dus ook helder over de nadelen van een procedure en schets de slagingskansen. Zo is een schikking vaak meer in het belang van de cliënt dan een proces.” Daarnaast is toegankelijkheid voor Rechtdoor een kernwaarde: “Spreek in begrijpelijke taal en verval niet in overbodig juridisch jargon.” Een maandelijks gratis spreekuur op de maandagavond in Borne is tot nu toe een groot succes: “Het kost ons weliswaar veel extra tijd, want gratis advies is gratis advies, maar het is ontzettend leuk om te doen.”
De hang naar laagdrempeligheid uit Rechtdoor heel duidelijk in de huisstijl en website, waar het speelse ontwerp van twee Lego-achtige poppetjes die Van de Wetering en Mensink vertegenwoordigen, het meest opvalt. Een bevriende marketeer bedacht de bedrijfsnaam en de huisstijl, in ruil voor algemene voorwaarden. “Sommige mensen vinden zo’n logo te lief, dat vinden ze niet passen bij een advocatenkantoor, want dat moet toch ‘chique’ zijn. Maar wij vinden zo’n toegankelijke look juist heel belangrijk.”
Uurtarief met plafond
Daarnaast is het uurtarief van Rechtdoor is scherp: 115 euro zonder kantoorkosten, waarbij de cliënt bovendien de mogelijkheid heeft om een plafond van bijvoorbeeld maximaal 1000 euro af te spreken. Transparanter kan bijna niet, vindt Van de Wetering: “Als ik een schilder inhuur, wil ik ook van tevoren zo precies mogelijk weten wat ik kwijt ben. We richten ons vooral op mensen die eigenlijk tussen wal en schip vallen, die met hun inkomen net niet in aanmerking komen voor een toevoeging, maar in feite nog steeds geen advocaat kunnen betalen. Aan de ene kant is 115 euro voor deze doelgroep nog steeds veel geld, aan de andere kant kun je je als advocatenkantoor in de vingers snijden met zo’n tarief. Mensen kunnen zich afvragen of onze diensten tegen zo’n lage prijs kwalitatief wel goed zijn.”
Het betrekken van een winkelpand past eveneens binnen dat streven naar laagdrempeligheid. “Dat wilden we eigenlijk al vanaf het begin, maar hielden we uit kostenoverwegingen nog af. Op deze manier halen we de drempel naar een jurist helemaal weg. Iedereen kan gewoon binnenlopen met een juridische vraag.”
Overgangsfase
Inmiddels heeft Mensink zich begin juli opnieuw laten beëdigen en bevindt Rechtdoor zich in de overgangsfase waarin nog veel geregeld moet worden. Voor Van de Wetering zelf verandert er iets wezenlijks: ze rondde haar nooit stage af, mag zich zodoende geen advocaat noemen en mag daarom volgens de regels van de Orde geen ondernemer cq. compagnon binnen de nieuwe maatschap zijn. Dus treedt zij als juriste in dienst bij het bedrijf dat zij zelf mede oprichtte. “Het is soms vermoeiend, die vele regels, maar ik heb er ook wel begrip voor. Allicht dat ik op termijn alsnog mijn stage afrond.”
Gaat het uurtarief van 115 euro omhoog als Rechtdoor eenmaal een advocatenkantoor is? “Daar discussiëren we nog over, want we komen daardoor wel voor iets hogere kosten te staan,” zegt Van de Wetering. “Maar hoger dan 125 euro mag het echt niet worden.”