Probeert een advocatenduo annex amateur autoracers een ‘jongvolwassen’ garagehouder met een partijtje blufpoker van tafel te spelen, of stuurt die garagehouder veel te hoge reparatienota’s? Een bodemprocedure zal daar uitsluitsel over gaan geven. Wel heeft het advocatenduo een eerste slag gewonnen: de garagehouder moet de auto inleveren bij een bewaarder, nadat hij er eerst op volle snelheid mee vandoor was gegaan.
De voorzieningenrechter in Dordrecht gaat niet in op het geschil over de hoogte van de nota van bijna een ton, omdat die in het kader van een kort geding niet goed is vast te stellen. Wel merkt hij op dat de monteur een “bewerkelijke klus” heeft verricht door een 1-Serie BMW om te bouwen naar GTR. Ook zijn raceonderdelen duur, en werkte hij tijdens een race in Barcelona een hele nacht door, “nadat mr. Bol [één van de twee advocaten, red.] er mee door een muur was gereden”.
De rechter stelt verder dat de advocaten een beetje hoog van de toren blazen, of de automonteur een beetje laag. “Voorts rees ter zitting het beeld dat [gedaagde] weliswaar een bedreven raceautomonteur is met een servicegerichte instelling, maar dat hij het als jongvolwassene qua assertiviteit moet afleggen tegen zijn contractuele wederpartij (-en), die ervaren advocaten zijn.” Naar aanleiding van een e-mail van de ouders van de monteur aan het advocatenduo “lijkt de erkenning te volgen dat hun zoon minder vaardig is op het gebied van planning, organisatie en het voeren van een deugdelijke administratie”.
Buiten proportie
Maar eens gebeld met de kennelijk door muren rijdende advocaat, Maurice Bol. Die wil na enig aandringen wel wat kwijt over het gebeurde. Volgens hem heeft de omgebouwde BMW een waarde van ongeveer 30.000 euro, “vooropgesteld dat iemand ‘m al zou willen kopen”, en is een rekening dan bijna een ton alleen al om die reden buiten proportie. Verder is de racewagenmonteur uitstekend in staat om voor zijn eigen belangen op te komen, aldus Bol. “Hij heeft meteen een advocaat in de arm genomen. Verder kennen we hem al jaren, hij loopt inmiddels tegen de dertig en hij werkt ook als racecoördinator waarbij hij anderen aanstuurt. Wij herkennen ons dus niet in het beeld dat de rechter schetst.”
Van dat racen door het advocatenduo – naast Bol de andere naamgever van het Rotterdamse kantoor, Van Voskuilen – moeten we ons niet teveel voorstellen, zegt Bol. “Wij hebben allebei een racelicentie en racen af en toe op circuits. Het stelt allemaal niet zoveel voor, u moet de zaak niet opblazen. Als dit over een keuken zou gaan, dan had ik u niet aan de telefoon gehad.”
Maar door een muur rijden dan, hoe gaat dat in zijn werk? “Ik ben helemaal niet door een muur gereden, ook dan had ik u nu niet aan de telefoon gehad. Het was een raceongeluk, waarbij ik de afscheiding van de baan heb geraakt. Het gebeurde tijdens de training. Je wilt nu eenmaal een snelle tijd neerzetten, en dan gebeuren dit soort dingen af en toe.”