Dankzij de aantrekkende economie zal de vraag naar de diensten van advocaten in 2015 met één tot drie procent toenemen. Dat voorspelt de Rabobank in een nieuwe Cijfers & Trends-analyse over de advocatuur. Hierbij is driekwart van de vraag naar juridische diensten afkomstig van bedrijven; het resterende kwart komt vanuit particulieren.
Parallel aan de stijgende vraag naar juridische diensten nam het aantal advocatenkantoren in Nederland vorig jaar al toe tot bijna 4.900, becijfert Rabobank. Vanuit het bedrijfsleven is de vraag naar juridische diensten al enkele jaren groeiende, al is deze wel conjunctuurgevoelig. Economische groei of krimp bepaalt immers de vraag naar fusies en overnames dan wel het aantal faillissementen of reorganisaties.
Als legal counsel besluiten een advocatenkantoor in te huren, letten zij scherp op ‘kwaliteit, (korte) termijnen, resultaten en competenties van de advocaat’. Wat betreft dat laatste onderstreept Rabobank: “De personal skills van een advocaat en de relatie met de advocaat worden belangrijker dan de naam van het kantoor. Bedrijven gaan steeds meer op zoek naar de specialist op een bepaald gebied en kiezen hierbij vaker voor (kleinere) nichekantoren.”
Binnen het aanbod in de advocatuur constateert de bank twee tegenstrijdige bewegingen: “Enerzijds dwingen specialisatie en internationalisatie tot grootschaligheid, anderzijds kiezen jonge advocaten met enkele jaren ervaring op een groot advocatenkantoor steeds vaker voor associatie met beroepsgenoten in een middelgrote praktijk of specialisatie. Deze groei ontstaat mede door reorganisaties bij de grote kantoren, hun personeelsaantallen lopen terug. Daarnaast haakt een deel van de jonge advocaten bij de grote kantoren af; zij raken opgebrand of zoeken een betere balans tussen werk en privé.”
Terwijl de prognoses voor de lange termijn positief zijn, signaleert de bank in zijn algemeenheid meerdere trends in de advocatuur, waaronder toenemende concurrentie van buitenlandse kantoren en kleinere boetiekkantoren, de opkomst van alternatieve verdienmodellen, toenemende specialisatie op rechtsgebieden of sectoren en toenemende wet- en regelgeving en toezichtseisen. Verdergaande digitalisering biedt kansen voor innovatiever en efficiënter vormen van dienstverlening, stelt de bank.
Als kansen dan wel ‘bedreigingen’ noemt Rabobank het duurder worden van de rechtspraak door hogere griffierechten en bezuinigingen, de opkomst van laagdrempelige juridische adviesbureaus die sterk concurreren op prijs en de ontwikkeling dat juridische kennis via internet steeds makkelijker beschikbaar is, wat advocaten dwingt tot het leveren van meer toegevoegde waarde.
Dit vertaalt zich de laatste tijd al in de opkomst van meer niche- en boetiekkantoren, al is alleen specialistische kennis bieden niet voldoende. Flexibiliteit in alternatieve prijsarrangementen is evengoed belangrijk, ook om succesvol de concurrentie met opkomende juridische adviesbureaus en de juridische diensten van rechtsbijstandverzekeraars en accountantskantoren aan te kunnen gaan. Daarnaast worden relatiemanagement, acquisitie en vaardigheden op het vlak van consultancy steeds belangrijker. ‘Personeel kan in de competitieve markt zeker het verschil maken’.