De nieuwe chatbot werkt op basis van artificial intelligence (AI), en moet de productiviteit van de advocaten in dienst van PwC vergroten. De technologie gaat de komende twaalf maanden ontwikkeld worden door start-up Harvey. Dat meldt Bloomberg News.
Zo’n vierduizend advocaten in meer dan honderd landen krijgen toegang tot de technologie. Door de chatbot moeten vooral de due diligence en regulatory compliance werkzaamheden versneld uitgevoerd kunnen worden, maar ook breder juridisch advies moet sneller kunnen met behulp van de technologie. Als de chatbot succesvol blijkt, wil het bedrijf de dienst ook in gaan zetten voor zijn belastingpraktijk.
“De AI-oplossing van Harvey markeert een enorme verschuiving in de manier waarop fiscale en juridische diensten in de hele sector zullen worden geleverd en geconsumeerd”, aldus Carol Stubbings, global tax and legal leader bij PwC Engeland.
Taalmodellen
De chatbot draait op OpenAI en ChatGPT-technologie, en is gebaseerd op grote taalmodellen. De bot is daarom vooral geschikt voor mensen die grote hoeveelheden tekst moeten creëren of analyseren. PwC is niet de enige die AI introduceert. Allen & Overy werkt al sinds november 2022 met Harvey. Wereldwijd werken bij het kantoor zo’n 3.500 advocaten met Harvey en doen zij zo ervaring op met Chat GPT-4 technologie.
In Nederland mogen advocaten (nog) niet werken bij consultancybedrijven. Desondanks zijn PwC en Deloitte druk bezig met het opbouwen van een juridische tak. Zij beperken zich voorlopig nog tot advieswerk. Deloitte zal in de nabije toekomst daarom geen bedreiging voor de traditionele advocatenkantoren vormen, maakte de managing partner van het bedrijf onlangs nog duidelijk.