De Miljoenennota staat dit jaar in het teken van de koopkracht. Zo wordt het minimumloon verhoogd, moeten flexkrachten beter beschermd worden en wordt het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand herzien.
Hoffelijk Juridisch maakte een overzicht van alle maatregelen in de Miljoenennota die voor juridisch Nederland relevant kunnen zijn. Let op: niet alle wetsvoorstellen die in dit artikel besproken worden zijn definitief. Deze zijn pas definitief na akkoord van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer.
Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki)
Dit wetsvoorstel is op 10 mei 2022 al aangenomen. Met de wet komt er een incassoregister en moeten incassobureaus en kopers van vorderingen voldoen aan verschillende eisen om actief te zijn in de Nederlandse incassomarkt. Ook advocaten moeten zich aan de Wki houden. Ondanks dat zij zich niet hoeven te laten registreren in het incassoregister, moeten zij zich wel aan de eisen van de Wki houden.
De Deken houdt toezicht op advocaten die zich met hun incassopraktijken richten op particulieren. Wanneer een advocaat zich niet aan de Wki houdt, is het de Deken voorbehouden een dwangsom of boete op te leggen. Ook kunnen er tuchtrechtelijke maatregelen tegen de advocaat genomen worden.
Toegang tot het recht
Ondanks de dalende koopkracht, vindt de overheid het belangrijk dat het recht – minimaal – zo toegankelijk blijft. Enkele maatregelen hiervoor zijn het verlengen van het griffierecht voor burgers en midden- en kleinbedrijf, en de herziening van het stelsel van de gefinancierde rechtsbijstand. Ook hoopt het kabinet dat burgers en bedrijven vaker gaan kiezen voor alternatieve, laagdrempelige geschillenbeslechting.
Het vernieuwen van het stelsel voor de gefinancierde rechtsbijstand zal in drie fasen verlopen. Allereerst zal iedereen makkelijk een oplossing voor zijn of haar probleem moeten kunnen vinden. Vervolgens moet er goede rechtshulp komen door experts. Tot slot moeten onnodige geschillen tussen burgers en de overheid worden voorkomen. Gedurende het gehele plan is er aandacht voor zij die digitaal minder vaardig zijn. Het programma zal in 2023 starten, en het stelsel moet in 2025 volledig vernieuwd zijn.
Arbeidsrecht
Het kabinet wil de positie van flexibele werknemers in tijdelijke contracten, oproepkrachten en uitzendkrachten verbeteren. Deze contracten zijn momenteel vaak opgesteld in het voordeel van de werkgever. Het doel is onder andere om de inkomenszekerheid van mensen te verbeteren. De Sociaal Economische Raad (SER) adviseert om vaste contracten ook voor werkgevers aantrekkelijker te maken. Het kabinet neemt dit advies over. Ook komt er wetgeving die de rechten van flexibele werknemers meer laat aansluiten op die van vaste werknemers. Tot slot komt er een arbeidscommissie. Deze commissie moet voor gemakkelijkere conflictbeslechting zorgen.
Ondernemingsrecht
Het doel is dat er in 2024 twee schijven in box 2 zijn. Voor schijf 1 (tot en met € 67.000,-) geldt dan een tarief van 24,5 procent. Voor schijf 2 (meer dan € 67.000,-) geldt een tarief van 31 procent. De invoering van de twee schijven moet ervoor gaan zorgen dat aanmerkelijkbelanghouders jaarlijks winst gaan uitkeren. Hierdoor vermijdt het kabinet belastinguitstel. De belastingdruk wordt gelijker aan die van het toptarief in box 1. Het schijvensysteem betekent een meer gelijke fiscale behandeling van belastingplichtigen met inkomsten uit werk ten opzichte van aanmerkelijkbelanghouders.
Verbintenissenrecht
Consumenten moeten bij het online winkelen net zo goed beschermd zijn als dat zij zijn bij het doen van een aankoop in een winkel. In 2023 hoopt de overheid daarom de bescherming van consumenten bij online aankopen te verbeteren. Ook platforms van buiten de Europese Unie moeten veilige consumentenproducten aanbieden.
De volledige analyse van Hoffelijk Juridisch lees je hier.