Verschillende prestigieuze Amerikaanse rechtenfaculteiten hebben besloten zich terug te trekken uit de ranglijsten van U.S. News & World Report. Het gaat om onder andere Harvard, Yale, UC Berkeley, Georgetown, Columbia en Stanford.
Veel Amerikaanse studenten gebruiken de ranglijsten van U.S. News om te bepalen bij welke scholen ze zich aanmelden. De hogescholen en universiteiten doen dan ook veel moeite om hoog in de ranglijsten te komen om zo veel mogelijk studenten aan te trekken. Yale Law School was de eerste faculteit die zich terugtrok uit de ranglijst. Vele andere faculteiten volgden snel hun voorbeeld.
Heather Gerken, decaan van Yale Law School licht toe: “Ranglijsten zijn alleen nuttig wanneer ze een goede methodologie hanteren en hun statistieken beperken tot wat de gegevens redelijkerwijs kunnen aantonen… Gedurende de afgelopen jaren heeft U.S. News echter geweigerd aan deze voorwaarden te voldoen, ondanks meerdere verzoeken van decanen van rechtenfaculteiten. In plaats daarvan blijven ze data gebruiken – waarvan een groot deel uitsluitend door de rechtenfaculteiten aan U.S. News verstrekt wordt – en passen ze een misleidende formule toe die rechtenfaculteiten ontmoedigt om te doen wat het beste is voor het juridisch onderwijs.”
Reputatie van de faculteit
De reputatie van de faculteiten, en niet de kwaliteit van het onderwijs, bepaalt maar liefst veertig procent van de berekening. Om hoog in de ranglijsten te blijven, voelen faculteiten zich gedwongen om bij selectie van hun studenten veel gewicht toe te kennen aan factoren die de rijkere inschrijvers vaak bevoordelen. Dit zou volgens de faculteiten niet alleen bijdragen aan het gebrek aan diversiteit in de advocatuur, maar ook aan het gebrek aan vertrouwen van het publiek in het Amerikaanse rechtssysteem.
De faculteiten zouden graag willen zien dat de ranglijsten zich grotendeels baseren op de kwaliteit van het onderwijs dat zij bieden. Na herhaaldelijke verzoeken aan de makers van de ranglijsten, trekken zij zich nu dus in grote getallen terug.
Misleidende informatie
“Goed uitgevoerd kunnen dergelijke ranglijsten nauwkeurige en relevante informatie verschaffen over universiteiten, hogescholen en beroepsopleidingen, zodat studenten geïnformeerd een school kunnen kiezen die aan hun behoefte voldoet,” licht ook de decaan van Harvard Law School, John Manning, op hun website toe. “Ranglijsten kunnen echter ook kenmerken benadrukken die misleidend kunnen zijn en kunnen zelfs ongewenste drijfveren creëren die de beslissingen van scholen beïnvloeden, waardoor de keuze en van studenten ondermijnd wordt en de belangen van potentiële studenten geschaad wordt.”