De Rechtenfaculteit van Leiden heeft dit jaar voor de vierde maal een numerus fixus. Volgens decaan Carel Stolker komt dit omdat de faculteit op dit moment erg populair is. “Wat we weten is dat de meeste studenten in de eerste plaats kiezen voor de stad – in ons geval Leiden. Verder scoorde Leiden hoog in de jaarlijkse Elsevier-enquête, we vermoeden dat dat meespeelt.”
Iets anders dat volgens Stolker een rol speelt, is de belangstelling die voor de gunstige uitslagen van de externe beoordelingen van het onderwijs. Ook trekt volgens hem het gebouw enorm. “Dat merken we bij open dagen.”
Belangrijkste zijn waarschijnlijk echter de onderwijsvernieuwingen. “We Zijn het afgelopen studiejaar begonnen met onderwijsvernieuwingen in het eerste jaar. We hebben een intensief tutoraat (docenten en ouderejaarsstudenten) ingevoerd, en voor studenten de studieteugels aangehaald: je komt hier in de eerste plaats om rechten te studeren. En dat spreekt studenten – en misschien ook hun ouders – kennelijk toch erg aan. Maar nogmaals, mijn indruk dat studenten in de eerste plaats kiezen voor de stad, en pas dan voor de studie. Bescheidenheid pas dus altijd.”
Geen capaciteitsuitbreiding
De faculteit kiest bewust niet voor capaciteitsuitbreiding, omdat dat hun in het verleden heeft opgebroken en ze dat echt niet meer willen. “Sinds 2004 hebben we dat éne prachtige gebouw voor al ons onderwijs en onderzoek. We hebben ons voorgenomen om niet meer over méérdere gebouwen verspreid te zitten. We kunnen ruim 850 eerstejaars aan, en daar bovenop, ook nog eens ongeveer 300 internationale studenten. Meer past gewoon niet. Meer zou ook ten koste gaan van de individuele aandacht die we via het nieuwe tutoraatsysteem aan studenten kunnen besteden.”
Vorig jaar had de faculteit circa 875 eerstejaarsstudenten en voor dit jaar zijn de verwachtingen weer zo iets, maar mogelijk ook iets meer volgens Stolker.
Ook de Rechtenfaculteit van Utrecht en Rotterdam (dit jaar voor het eerst) kennen een numerus fixus. “Ik weet dat ook de beide Amsterdamse faculteiten er over denken, maar die zullen dat alleen gezamenlijk doen. Maar voor dit academische jaar doen ze nog niet mee,” vertelt Stolker.
De decaan vindt het fantastisch dat ze zoveel jonge studenten binnenkrijgen. “We proberen ze zo goed mogelijk te helpen en ze vooral ook de verschillen met ‘school’ uit te leggen. Eigen verantwoordelijkheid wordt belangrijker dat het ooit voor ze was. Dat is wennen, maar dat past ook bij deze nieuwe levensfase.”