In 2020 maakte de Polestar 2 zijn opwachting: een volledig elektrische sportsedan, die zijn pijlen rechtstreeks richtte op leaselieveling Tesla Model 3. Om die strijd verder te intensiveren, ging de ‘2’ onlangs technisch volledig op de schop.
Aan de buitenkant zie je er niks van, alleen de grille is verdwenen. Daarvoor in de plaats kwam een, zoals Polestar het noemt, Smart Zone Panel: een strook kunststof waarachter kwetsbare elektronica (camera’s, radar, sensoren) veilig verscholen ligt. En die de auto wat meer een ‘EV-look’ moet geven.
Sneller en zuiniger
Onderhuids zijn de wijzigingen echter ronduit ingrijpend te noemen. Bij de Single Motor-uitvoeringen verhuisde de aandrijving van de voor- naar de achterwielen (de Dual Motor blijft als vanouds vierwiel aangedreven), de accu is van een nieuwer type en kreeg een grotere capaciteit en de elektromotor werd sterker. Onder de streep betekent dat dat de Polestar 2 niet alleen sneller is dan zijn voorganger, maar ook zuiniger en – vooral – met een veel grotere actieradius. Overigens gaan deze kwalificaties ook op voor de Volvo XC40 Recharge, waarmee de Polestar 2 zijn techniek deelt en die onlangs dezelfde metamorfose onderging.
Om het maar eens in cijfers uit te drukken: de ‘oude’ instapper had een accupakket van 64 kWh, bracht 225 pk op het asfalt en kende een theoretisch (WLTP) bereik van 440 km. Eén trede hoger stond de uitvoering met 78 kWh, 231 pk en een WLTP-bereik van 551 km. Nu heeft de goedkoopste ‘2’ (de Standard Range Single Motor) een accu van 69 kWh, 272 pk en een WLTP van 546 km. De daarop volgende Long Range Single Motor heeft 82 kWh, 299 pk en een actieradius van niet minder dan 655 km. Bovendien kun je nu snelladen met 205 kW (was 150). Nu ja, met uitzondering van de instapper, want daarvoor geldt een maximum van 135 kW. Dat is weliswaar 10 kW méér dan zijn voorganger, maar nog altijd ver verwijderd van wat inmiddels in deze prijsklasse als marktconform geldt.
Scandinavische eenvoud
Dat de Polestar 2 oorspronkelijk bedoeld was om een traditionele fossiele aandrijflijn te huisvesten, merk je in het interieur. Auto’s die vanaf de tekentafel als EV zijn ontwikkeld, hebben de accu’s in de bodem. Zo niet de Polestar 2, waar de accu’s onder de achterbank zijn weggewerkt. De brede middenconsole en -tunnel illustreren eveneens de beperkingen van het inmiddels acht jaar oude platform. Qua rijeigenschappen merk je daar niks van, maar wel als het gaat om praktischer zaken. Bestuurders langer dan 1,85 meter zullen geconfronteerd worden met veelvuldig ongewenst contact tussen rechterbeen en middenconsole. Op de achterbank kan je met goed fatsoen slechts twee personen kwijt, die bovendien niet al te lang mogen zijn omdat ze anders hoofdruimte tekort komen. En de bagageruimte houdt – met 405 liter inhoud – bepaald niet over.
Het interieur bleef ongewijzigd. Daar was ook geen reden toe, want met zijn Scandinavische eenvoud oogt het nog altijd fris en modern. Het digitale dashboard meet 12,3 inch, centraal op de middenconsole bevindt zich een 11,2 inch aanraakscherm. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive, dat de bekende Google-apps aanstuurt. Apple Car Play is – zij het met een kabeltje – nu ook beschikbaar, evenals de mogelijkheid om video’s van YouTube te bekijken. Navigeer je via Google Maps, dan worden de eventueel noodzakelijke tussenliggende laadstops weergegeven.
Aangename metgezel
Wij reden de 299 pk-sterke Long Range Single Motor. Een uiterst aangename metgezel. De prestaties mogen dan niet wereldschokkend zijn (van een sprint tot 100 km/u in 6,2 seconden en een topsnelheid 205 km/u kijkt geen mens meer op), maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het sportieve weggedrag en de heerlijk informatieve besturing. De achterwielaandrijving maakt hem daadwerkelijk een fijner sturende auto. Volgens Polestar is de vernieuwde 2 comfortabeler dan ooit, maar dat hebben wij niet kunnen ontdekken. Hij is onveranderd stevig geveerd, wat in onze testauto nog eens werd versterkt door de optionele 20-inch wielen.
Wij zouden die extra uitgave (vijftienhonderd euro) achterwege laten en tevreden zijn met het standaard 19-inch. Niet alleen zorgen de grotere wielen (lees: de plattere banden) voor nóg minder veerweg, het bandgeruis neemt disproportioneel toe en het bereik (vanwege de extra luchtweerstand) evenredig af. Dat laatste is niet onbelangrijk, want de Polestar 2 blinkt ook met zijn nieuwe techniek niet uit in zuinigheid. Zijn theoretische bereik mag dan 655 km zijn, in de praktijk komt 500 km dichter in de buurt.
Race to the bottom
De Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf 51.200 euro. De door ons gereden Long Range Single Motor vergt een additionele investering van vierduizend euro. Daarmee is de Chinese Zweed fors duurder dan de onlangs opgefriste Tesla Model 3, die al verkrijgbaar is vanaf 42.990 euro. Vergelijken we de goedkoopste Polestar 2 met een qua prijs zo veel mogelijk overeenkomende Model 3, dan komen we uit bij de 50.990 euro kostende Model 3 Long Range. Die heeft een WLTP-bereik van 629 km, gaat van 0 tot 100 in 4,4 seconden en kan snelladen met 250 kW. Wilt u die prestaties evenaren met een Polestar, dan bent u aangewezen op het Performance-topmodel (568 km, 4,2 sec, 205 kW). En die kost 66.400 euro.
Toegegeven, Tesla grossiert de laatste maanden in prijsverlagingen en kan die ook zomaar weer ongedaan maken. In wezen gaat de Model 3 tegen Aldi-dagprijzen van de hand en aan die race to the bottom kan (of wil) Polestar niet meedoen. Maar hoe mooi wij de Polestar 2 ook vinden, hoe fijn wij hem ook vinden rijden en hoezeer de bouwkwaliteit ook boven iedere twijfel verheven is, niet te ontkennen valt dat Tesla op dit moment een ijzersterke aanbieding is.